Tradera-strul

Jag har köpt saker jag blivit supernöjd med på tradera, och jag har köpt några saker som har varit en besvikelse. En top var så tunn och sladdrig att jag slängde den omedelbart. Den hade bara kostat mig en tjuga plus posto, så det var ingen större förlust. En annan top luktade inte nytt så jag tvättade den enligt tvättinstruktionerna, ensam i tvättmaskinen. Men då fällde det cerisa ut på det visa, som blev tvättrosa ni vet. Det vet jag inte precis om det är säljarens problem. Hade man köpt den i affär hade man ju kunnat klaga, men en privatperson förväntas nog inte stå för tvättinstruktionerna på ett plagg.

Hur som helst. Just nu har jag min största strulaffär. Köpte en röd smalspårig manchesterkavaj i februari. Dagen efter betalade jag. Sedan kom den aldrig. Påminde säljaren, som aldrig svarade. Gick in på hennes omdömessida, där det fanns ca 10 omdömen av liknande karaktär: "Det har gått tre veckor, hon svarar inte på mail och jag har inte fått min vara." Ojdå, tänkte jag, nu har jag klantat mig. Blivit lurad på Internet.

Skrev ett mail och sa att om hon inte skickar kavajen samma vecka (då det gått tre veckor efter köpet) kommer jag att säga si och så i mitt omdöme på tradera. Hon svarade samma kväll och sa att hon hade skickat kavajen och bad om ursäkt för dröjsmålet. Två dar senare kom den i brevlådan. Skönt, tänkte jag. Man vill ju inte tro nåt illa om nån. När jag hade packat upp den lämnade jag positivt omdöme på säljaren, fast jag satte ganska lågt betyg på transporttiden och kommunikationen.

Kavajen satt perfekt och var snygg, bara lite mer roströd än på bilden i annonsen. Men man kan ju inte garantera att saker har fått rätt ljus vid fotograferingen eller att min skärm är rätt inställd, så jag svalde det. Men så blev jag lite förvånad över fickorna, med ficklock och knappar. På ena sidan fanns det två fickor och dem mindes jag inte från bilden. Det var inte precis i min smak och jag kände att jag borde ha kommit ihåg den där extrafickan. Tittade på annonsen igen och ser då att det är en helt annan kavaj på bilden. Den har bara två knappar fram (min hade tre), och bara en ficka (min hade tre) utan ficklock (min hade ficklock och knappar). Kavajen i annonsen var dessutom klarröd, åt det mörka hållet, men min var mörkröd, åt det rostiga hållet. Inte alls samma färg. Sen stod det saker i beskrivningen (sprund bak osv) som inte fanns. Så det var helt klart att kavajen som sålts inte var kavajen som skickats.

Påtalade detta för säljaren och undrade vad vi nu skulle göra. Hon har inte svarat. Jag är rädd att hon inte kommer att svara heller, med tanke på de arga människorna på tradera som varit med om liknande. Så tråkigt att en människa försöker luras. För om det var ett ärligt misstag kunde man förvänta sig ett mail "med vändande post" där hon skrev Oj, förlåt, men hjälp, så det blev.

Säljaren påverkar nämligen ens inställning i hög grad. Köpte en supersnygg klänning på eBay som skulle varit mörkturkos ("teal") och svart men som var mer grön än teal. Påpekade det för säljaren, som erbjöd mig att få pengarna tillbaka osv. Men jag gillar klänningen så mycket att jag vill ha den ändå. Det hade bara varit ännu bättre om den faktiskt hade varit teal än grön. Men det var en supersnäll säljare som verkligen var bekymrad över att jag som kund inte kände mig helt nöjd. Det blev, trots min besvikelse över färgen, en jättebra erfarenhet, och hade hade jag blivit bemött som av en annan säljare, som när jag sa att jag hade uppskattat om du hade nämnt fläckarna som är på flera ställen i väskfodret, svarade: "Jag har inte sett dem." Det är ju bara dumheter, klart hon har sett fläckarna. Dem ser man så fort man öppnar väskan och tittar på fodret. Jag sa att jag hade köpt väskan ändå, men det hade känts bättre att veta.

Folk är smartare än man tror, det går inte att lura dem så lätt. Du har visst sett fläckarna, jag märkte visst att du inte skickade samma kavaj till mig som var i annonsen osv. Svarar man bara med en ursäktande attityd så blir man som köpare så mycket mer välvilligt inställd. Nu blir man ju sur över att nån försöker sko sig på en.

Jag har meddelat tradera allt ovanstående. Ja, inte det om mina andra köp på eBay, men det här strulet med kavajen. De medlar inte i individuella tvister. Det visste jag givetvis redan. Men jag har påpekat en del brister i deras omdömesrutiner.

Det känns så tråkigt. Jag blev så glad när jag fick paketet till slut, och en ursäkt. Vad ska jag tänka nu? Att en person som jag inte känner försökte lura mig? Jag vill inte tro det om nån. Jag vill ha kavajen på bilden. Gärna den här veckan. Och en ursäkt. Då är allt bra.

Inga kommentarer: