Avstå?

Igår, på middag hos m&p, fick jag en angenämnt kort föreläsning om fasta. I tisdags var det fettisdagen, då man skulle äta upp sig på semlor och bli tjock inför den kommande fastan på 40 dagar, som började igår på askonsdag och som slutar med påsk. Detta var för katolikerna förr i tiden.

Dagens katoliker fastar också, genom att de väljer ut nåt att avstå ifrån. Mamma återgav hur hon hade föreslagit lite fint för pappa några saker de kunde avstå ifrån, socker, efterrätter, choklad osv. Inte jättepopulärt. Pappa ville hellre avstå från kaffe, cigaretter och grönsaker.

Låg i sängen i morse och orkade inte gå upp. Tänkte på vad jag ska avstå ifrån i mitt liv under 40 dagar. Kom på ungefär följande:
utlandsresor
rockkonserter
märkesshopping
julskinka
stora diamanter
brysselkål
pinjenötter!!!!!
joggingturer

Ni märker att jag inte är så värst mycket för det där med att späka sig...

Pelarna i mitt liv de kommande 40 dagarna ska istället bli:
nagellack
kramar
kreativt skrivande
virka i soffan
skratt, skämt och dårskaper
skriftstudier
komma ihåg att lyssna när jag hållit bön och se om Gud svarar nånting
vila och göra mindre än jag orkar
vara nöjd med mig själv och inte klaga

Det blir bra.

Inga kommentarer: