Dagens konst

Hittade nyss den här underbara målningen på Pinterest. Konstnären heter Mary Rountree Moore. Vad som särskilt imponerar på mig är att det som ser ut som ett landskap med stor detaljrikedom är uppbyggt så minimalistiskt, med mest bara streck. Det är som när nån ritar fem streck och så är det ett ansikte.

Jag är ganska dålig på att måla. Vi har ett spel som är som viskleken fast man ritar, och så skriver nästa person vad det ser ut som, och sen ritar nästa person det ordet osv, på kort som man vänder bort så man bara ser det senaste. Det brukar vara ett väldigt roligt spel att spela och jag brukar väl inte precis vara bäst om man säger så. Så jag blir väldigt imponerad när nån kan säga väldigt mycket med väldigt lite. Både streck och ord. Min kusin, fd journalist, har förmågan att berätta hela berättelser med sex ord. Och jag kan nästan inte säga nånting utan minst 100 ord. Så jag slutar nu och låter bilden säga tusen ord. Eller mer, faktiskt!



Inga kommentarer: