Kom på det

Fick feber så fort efter att vi kom hem från naprapaten idag. Så fort brukar det inte komma så jag kunde inte bli klok på det. Men så kom jag på att Mikael fick ett vårdsamtal som gällde mig och blev försenad hem, så jag stod ute och väntade i 10 min. Hade han varit hemma hade han påmint mig om att jag inte tål att stå. De dummaste sakerna gör jag när jag är ensam och mitt skyddsnät/hjärna är borta.

Men så kom jag på att jag duschade själv också och det var en vecka sen för jag kunde inte i torsdags för då hade jag Botox, och jag ville inte stinka gammal svettig tant hos naprapaten. Och det blev jag för dålig av och fick ligga och blunda efteråt. Så det passar bättre i tid att det var duschen som gav mig feber. Även om vinterluft i ansiktet också ger feber.

Och bara för att, så krampade min rygg mycket mer än förra gången hos naprapaten. Har känt på sistone som att jag är stelare i käkarna också och känner nu att stelhet och kramper har kommit när jag blivit ännu mer sängliggande. Jag har kommit över nån gräns nu känns det som. Det är stor skillnad på att ligga 22h och 23h30. Jag kanske måste fokusera på att röra mig lite när jag är uppe ur sängen. Bara vrida lite på kroppen så att blodet strömmar. Nu har händerna domnat också. Vilken dag.

Och just det, fick endoont i magen igen, utan att det var mens eller toalettbesök på gång. Om jag inte har nån förklaring till när det kommer så kan jag alltså inte med mitt beteende undvika att det kommer, och det är inte hållbart. Det är ganska svår smärta och jag orkar inte med det. Jag behöver all min energi till mig själv, jag har inget över som kan gå till smärta. Måste be Mikael att ringa gyn igen. Men de hade svarat så dumt när han avbokade förra tiden pga sjukdom: att vi inte bara kunde boka om tiden utan vi skulle ansöka om att få träffa läkare en gång till. Varför, när jag redan har "ansökt" och fått godkänt och fått en tid? Vi avbokade ju inte för skojs skull och ska straffas, hoppas jag?

Nu hoppas jag också att svaret på magbiopsin kommer snart. Jag hoppas ju ingalunda på att behöva äta en antibiotikakur, men det vore en lättnad om jag nån gång kunde få hjälp med saker och att det inte bara var "oförklarligt" jämt.

Karin Alvtegen var förresten på Fråga doktorn idag, en bra och fin och hemsk intervju. Ni kan se den här.

Naprapaten och jag talade om acceptans idag och att jag är frustrerad över att jag behöver sörja på nytt varje gång jag blir försämrad. Tänk om jag bara kunde rycka på axlarna och säga Jaha. Så var det med det. Nej, jag oroar mig för framtiden och sörjer det nuvarande och däremellan glömmer jag bort att jag inte kan stå upp i 10 min och ger mig själv feber för att det var för jobbigt att duscha. Alltid ska man ha nåt att syssla med.

Men för att avsluta på den positiva sidan, det var längesen jag hostade så jag kissade eller bajsade ner mig. Alltid nåt!

7 kommentarer:

Sara sa...

När du blir frisk kan du använda dina detektivkunskaper till att bli nästa miss Marple. Fast hon är inte den detektiv jag egentligen tänker på, jag tror jag menar Hercule Poirot, han som löser allt med hjälp av sina små grå. Och jag kan bli din sidekick, den där polisen som jag har glömt vad han heter. Måste googla! Jo, Japp heter han ju.

Anja Olergård sa...

Heter han Japp?!?!

Anonym sa...

Ja, det är alltid något. Hade en period när jag höll på att bli galen (galnare) på att jag kissade på mig i stort sett varje dag. Det blir så jobbigt om det rinner längs benen, då räcker det inte med att bara byta trosor. Kände mig som ett litet barn när jag blev tvungen att ropa på min man, "kan du hjälpa mig, jag har kissat på mig igen". Tur att jag har en snäll man som hjälper mig, utan att sucka. Är så tacksam för att den perioden är över, för den här gången, Så jag håller med dig, det är ju alltid något. Kram Lena

modren sa...

Japp? Varför inte Daim?
Tycker fortfarande att ni i gänget ska be vackert om att få pröva medicinsk cannabis.
Vad kan bli värre?
Beroende kanske.
modren

Anja Olergård sa...

Det vore nåt för me-förnekarna att sätta tänderna i, me-klinik ger patienterna cannabis. Jag provar gärna. Särskilt som jag börjat bli sådär stel som indikationen i fass säger att man ger det mot. Vid ms. Bara en liten bokstav fel.

Sara sa...

I min skola gick en tjej som hette Coco och kom från Skottland. Så till henne kunde man säga Japp sa Daim till Coco som var Skotte (finns Skotte längre? De var god i alla fall.)

Medicinsk cannabis är inte beroendeframkallande och gör en inte hög eftersom det dr som kanske heter THX (nej det är nån sorts biograf va?) aja, vad det nu heter är i alla fall borttaget och den medicinska varianten ska inte vara narkotikaklassad. Eller blandar jag ihop saker nu? Är medicinsk cannabis samma sak som cbd-olja?
Jag kanske inte borde uttala mig när jag har så dålig koll att jag blandar ihop cannabis och biografer?

Anja Olergård sa...

Jag tror att medicinsk cannabis är Sativex som Apoteket har och att cbd-olja är samma verksamma substans men hittills såld fritt. Jag läste på massa igår för att det blev diskussion om det i rme-gruppen. Det finns domar som säger att cbd-olja är narkotika, även om den ska innehålla max 0,2% thx, dvs rusmedlet. Jag visste inte att det var rusmedlet som var beroendeframkallande, men det antar jag makes sense. Fast stilnoct ger ju inget rus men är beroendeframkallande? En kille blev dömd för att han odlade sin eget cannabis, men nu får han av sin läkare. Polisen tog två återförsäljares lager av cbd-olja i höstas men fick lämna tillbaka det. Läkemedelsverket säger dock att de inte får sälja det eftersom det motsvarar ett läkemedel och vi får ju inte ens köpa vårt eget melatonin. Men halten av aktiv ingrediens i cbd-olja ska å andra sidan vara så låg att det inte handlar om ett medel som "gör nåt". Så vi väntar både på dom från Högsta domstolen ifall det är narkotika eller inte, och från Läkemedelsverket om det är ett läkemedel eller inte. Jag provar gärna sativex men inte gärna cbd-olja, men det låter så skumt att det kan bota allt från nervsmärta till schizofreni. Det som botar allt botar ju sällan nåt.