Första gången

Eftersom jag fortfarande väser i halsen (ibland låter det som om en mygga är i rummet och det är lite festligt med sällskap får jag ändå erkänna) och känner mig halvstrypt, så kollade jag faktiskt upp det där med doktor på nätet. Jag har ju fått diagnosen astma för 22 år sen och har haft Bricanyl mot besvären, men jag är ju så oerhört lindrigt drabbad att det inte brukar behövas nån medicin. Senast jag hade astma var nog när vi var i Italien med mamma och Ellen och vi hade ac:n på i rummet hela veckan. Det tål mina luftrör inte, samma sak hände på andra semesterresor, men nu hade jag alltså ingen medicin och jag får det inte att försvinna av sig själv. Så jag provade med en doktor på nätet. Det var lite pyssel att skriva ut alla mina mediciner och vad de är för/mot, och att hitta utskriften av mitt högkostnadsbevis, men om man jämför med att försöka ringa vc och släpa mig dit så var detta ett perfekt alternativ. Särskilt som jag visste vad felet var och har blivit behandlad för det förr. Så nu hoppas jag att jag ska börja få luft igen. Görbra. Jag får såklart inga pengar för att säga detta, och därför gör jag inte heller specifik reklam för ett visst märke av nätdoktor. Det fanns en handfull faktiskt, och jag är inte helt säker på vilken av dem jag faktiskt kontaktade. Mikael har också gjort såhär en gång när vc nekade honom akuttid varje dag i en hel vecka. På fredag eftermiddag fick han snabbt hjälp på nätet och blev nöjd. Jag hade kanske inte velat byta ut en levande läkare mot en på nätet för alla sorters bekymmer, men om man söker för nåt litet och okomplicerat och som inte behöver uppföljning så funkar det ju superbra. Passar ME-sjuka också eftersom man både slipper ansträngningen och slipper trängas med andras bakterier. Efter mitt första försök med en nätdoktor ger jag två tummar upp. Jätteglad för det här alternativet!

1 kommentar:

Sara sa...

Min vårdcentral har börjat med möten online för inskrivna patienter. Har inte testat det än, men det kanske jag borde göra till nästa gång. Nu bor jag ju bara femhundra meter ifrån och brukar ta kometen,
men det kanske är onödigt att utsätta sig för alla smittor.