Första yrket

Jag kommer ihåg hur jag för knappt 40 år sen stod med min bror Johan bredvid en väg nära vårt hus på Gårdskullavägen i Kungsbacka och skrev ner bilnummer. Jag såg vår uppgift som att kunna hjälpa polisen om de eftersökte en viss bil, då skulle vi kunna säga var den hade varit och när. Nu när jag tänker efter tror jag att min bror snarare letade efter coola bilar, kanske om man skulle få syn på en Porsche eller så.

Men vad fullkomligt bakom man var som trodde att det man gjorde kunde vara till nytta för polisen. Det är skönt att vara barn, när man har så höga tankar om sig själv. Som Pippi, som på fullt allvar tror hon kan allt. Underbart.

2 kommentarer:

modren sa...

Sen hjälpte du polisen när du ropade Stopp i lagens namn! Var det efter kören i Borås?
skrattande polisen

Anja Olergård sa...

Haha, ja den ja! Det var efter vokalensembeln när jag inte kunde komma på vad man säger när Dan Lind höll på att stänga dörren. Hjälp. Men det är ändå bara min näst pinsammaste kommentar.