Snabbsänka

Jag fick mina journaler från galloperationen. Egentligen var jag mest intresserad av vad de använde för sövmedel vid operationen och om jag reagerade normalt eller var svårväckt. Men nu stod det inget om det specifikt. Om jag måste opereras igen -- och det är alltid en risk för försämring vid ett sånt trauma för kroppen -- så hade det varit bra att veta vad som funkade eller inte.

Däremot fick jag provresultat från före operationen. Jag har inte orkat slå upp vad alla förkortningar betyder, men det var en hel del som var utanför referensområdena, och det ska jag gräva lite i, när jag orkar.

Ett prov skulle vara på max 3 men var på 24. Det heter CRP eller snabbsänka, för att märka infektion eller inflammatorisk aktivitet i kroppen. Nu minns jag inte precis, men vid en bakteriell hjärnhinneinflammation kunde man visst ha över 200, lunginflammation kunde vara 50. Så 24 är i sammanhanget lågt bland infektioner, men med tanke på att till och med 10 anses förhöjt och kan användas för att spåra t ex cancer i kroppen, så är det ju helt klart ett tecken på att nåt är på gång i min kropp. En låggradig infektion/inflammation. Jag har ju influensasymptom varje dag, ont i halsen, febrig om jag inte bara legat stilla hemma, snuvig, sjukdomskänsla. Men jag är inte "sjuk", jag är ALDRIG sjuk, inte på tio år har jag smittats av en enda sak, förutom magsjukan nu i december. Men inga förkylningar, ingen influensa. Ingenting. Så det är ME som manifesterar dessa förhöjda värden. Som om jag vore lite sjuk. En halv lunginflammation. År ut och år in. Inte konstigt att jag är trött.

Läkarn jag har nu är bra, så jag ska kolla alla mina prover som jag har hämtat ut, och se vad som dels är utanför referensområdena och dels lm nåt ändrar sig. Det blir ett litet detektivarbete att rota i det, jag får se det som ett äventyr!

2 kommentarer:

Monica sa...

Så spännande det låter mitt i allt elände! Både att ha en intresserad läkare och att ha något att utgå ifrån. Kram! Hoppas att du fick en finfin middag i kväll.

AL sa...

Om du inte haft en CRP check varje gång du gått till läkaren åtminstone under de första åren av sjukdomen undrar jag vad de sysslat med? Du borde ha en CRP historik som sträcker sig bakåt før att se hur ditt normalläge ligger och hur det førændras, ungefär som det ær bra att veta hur den egna kroppstempen ær før att avgöra om man har lite eller mycket feber. Jag ær ingen läkare, men jag ær villig att satsa pengar på att CRP ær ett standardprov vid ME. Græv lite i journalerna, så hittar du kanske spænnande CRPværden att jæmføra talet 24 med!