Dagens lögn

Har sett på tha Interweb idag att osten på bilden är gjord på älgmjölk och kostar "500 bucks a pound". Med prislappen under är det rätt enkelt att göra sin egen huvudräkning och se hur grymt felaktigt priset är. För att inte tala om skämtet älgost! Källan verkar vara Huffington Post, men andra sajter har kopierat eländet, t ex Curbly. Jag var den andra svensken som kommenterade felaktigheten.

Här är min version:
Gammal hederlig komjölksost med älgen Bill-Inge på paketet. 89 kr kilot, eller med andra ord ca 5 bucks a pound.

4 kommentarer:

AL sa...

handlar du valutaväxlar på rea? 89 spänn är ju 12 dollar eller närmare 8 pund? vilken sorts bucks talar vi om?

AL sa...

min valutaräknare hälsar att är det 5 bahrainska bucks så är det helt korrekt.

Anja Olergård sa...

P.S. Jag hävdar inte helt absolut att jag har räknat rätt; man får ju ändra både dollar till kronor och kilo till pounds. Men jag tror jag har rätt. Räkna själva.

AL sa...

jahaha hahaha pound som i måttet .. jag trodde du menade brittiska valutan pund.