prover 2

Hur bra löste det sig! Förra sköterskan stack fyra ggr och det kom inte ens ut blod när hon drog ut nålen. Så jag hade mitt andra besök idag, svintidigt, men då hade jag glömt att föra över de instruktioner om mig själv och när jag skulle ta doserna för att det skulle bli samma förhållande som förra gången och att det går att jämföra men det glömde jag såklart och var så arg igår.

Men nu när hon inte heller fick nåt blod får jag en chans till i övermorgon. Då ska jag räkna ut precis när 15 timmar är före kl 13. Det borde bli kl 22. Men det är bäst att jag tittar efter noga i anteckningsboken för jag märker att det är lite veligt. Men då kan jag äntligen jämföra proverna vilket var det viktigaste för mig. Jag vill ha dem jämförbara så att jag kan fatta kvalificerade beslut om ökningen som är i antågande. Jag har 77-79 i puls och det är lägre än jag haft på tio år, så jag tror jag behöver höja. Har huvudvärk varje gång jag tar en dos. Det brukar vara för snabb doshöjming men jag har haft samma, för låga, dos i tre månader så det är snarare undermedicinering. Hur irriterande att man får känningar från hjärtat både när man är under- och övermedicinerad. En del känner igen att hjärtat fladdrar respektive trycker hård, och att de avgör om det är över eller under på det sättet. Jag pallar inte att hinna känna hur det känns och vilken annan gång det kändes likadant. Så det är verkligen jättegoda nyheter att jag nu kan få en chans att göra proverna rättvisa och jämförbara. Inte nåt ont som inte har nåt gott med sig.

Först blev jag irriterad över att det kom en ny som inte heller lyckades, men nu är jag jätteglad för då ska jag räkna ut när dosen ska tas så att jag får 15 timmar emellan. Och dubbelkolla vid örovtillfälletvatt det verkligen var 15 timmar. Jippi! Så kan det bli en positiv följd av att någon misslyckas. Jag tycker ju förresten inte att hon var dålig, utan de som har lyckats på första försöket är få. De flesta brukar hålla på så här.

2 kommentarer:

modren sa...

Vad är det för prover och medicin du talar om? Levaxin eller?
modren

Anja Olergård sa...

Sköldkörtelprover (och några andra som inte var bra i januari) närmare bestämt ft3. Jag äter inte Levaxin längre utan bara Liothyronin. Levaxin är t4 som måste omvandlas i kroppen till t3. Jag tror inte den processen har fungerat bra på mig, mtp hur värdena utvecklats och symptomen. Så nu äter jag medicin med t3, som kan användas direkt. Men det är svårt att ställa in.

Akka sa dessutom att de inte kan komma när vi hade bestämt, dvs imorgon, men eftersom jag skulle till botox så kunde jag väl ta proverna på Ersta sjukhus. Min hemtjänstperson kollade var det låg, jag lyckades få komma in till botoxsköterskan tidigare och hon på labbet kände på två ställen i två sekunder, stack, och så var det klart. Maken till proffs!

Fast jag fick reda på att två av proverna borde tagits kl 8-10. Men jag kan ju inte det. Men det är bra att veta, så får jag läsa på om hur dygnsvariationen ser ut. Fast en del läkare säger att eftersom mitt dygn är förskjutet så är 14 för mig samma som 08 för andra. Vet inte vem som har rätt.