Julia

Jag gillar namnet Julia. Mikael hade nyss fyra elever som hette Julia. Vi pratade om namnet och jag frågade Vem är Julia Kristeva? Han hade inte hört namnet förr. Jag blev förvånad, det kändes så väldigt bekant och han är ju mer allmänbildad än jag.

Men så googlade jag. Och nu förstår jag varför namnet var så bekant för mig men inte för Mikael.

Julia Kristeva is a Bulgarian-French philosopher, literary critic, semiotician, psychoanalyst, feminist, and, most recently, novelist, who has lived in France since the mid-1960s. She is now a professor emeritus at the University Paris Diderot. Wikipedia
Born: June 24, 1941 (age 79 years), Sliven, Bulgaria
Spouse: Philippe Sollers (m. 1967)
Influenced by: Roland Barthes, Jacques Lacan, Sigmund Freud, Jacques Derrida...

Mikael kände bara igen Freud bland de fyra influenserna och jag kände igen alla fyra.

Det fanns en tid när jag var smart och akademisk. Jag saknar den tiden. Men jag försöker glädja mig åt det roliga jag hade snarare än sörja att jag inte har det nu. Jag försöker ändra mina tankar till att bli mer positiva. Lite ironiskt att jag ska kämpa med det, när det var den utmärkande egenskapen för mig när jag var barn. Men livet kom i vägen, det gör det för alla.

2 kommentarer:

modren sa...

Älskar också namnet Julia. Varför fick du inte heta det? För mig är det Julia Child som gäller. Mums.
Och jag kände liksom M bara igen Freud. Tänk vad lärd du är. :-) Inom vissa områden that is. DÄR är vi i alla fall smala!
modren

Anja Olergård sa...

Haha, det var ett roligt skämt om att vara smal!


Och strikt talat ÄR jag inte så lärd, men jag var kanske. Och nu ska jag hitta min nya identitet som bara mig själv. Inte så bara, om man spelar tillbaka på skämtet om vikten. Muahaha.