Vad har han med saken att göra???

Vad har Gud och Jesus med saken att göra? Beroende på vem man är, får man olika svar. Läste i morse om Anna, en humanist: "I Uganda såg jag sju döda spädbarn ligga i handfatet på patienttoaletten, de hade avlidit därför att vården är så bristfällig där. Var fanns Gud då? Borde inte Gud finnas i de situationer där människor har det svårast?"


Jag förstår hennes fråga, även om jag ger ett annat svar. Gud finns som allra närmast i situationer där människor har det svårast, men han ingriper inte alltid i de situationerna:


Den största orsaken till olyckor, katastrofer och elände är inte att Gud har valt att sitta med ryggen åt sin värld och sina barn, utan att han har gett oss frihet att handla, självbestämmanderätt om man så vill. Därför gör människan ibland rätt usla val som också drabbar oskyldiga, och ibland är det bara så att tingens ofullkomlighet eller naturens kynne drabbar oss.

Och det där med att Gud ingriper kan man ju också se så här. Med ironi blir det så tydligt:





Källa
Flera av presidentkandidaterna, både i år och under andra valkampanjer, har hävdat att Gud har sagt till dem att de ska satsa på att bli president. Så här svarade någon på det:

"God could not be reached for comment by press time, because, a spokesman says, he was helping a baseball player hit a game-winning home run, giving an old churchgoing lady the winning lottery numbers, making sure that a plane made it through the turbulence okay, helping someone survive a heart attack, and also, just for fun, creating a new animal that's like a cross between a leopard and an alligator."(Källa)


Hur går detta ihop? Jag har själv känt Guds ledning i mitt liv. Är det bara påhitt? Inbillning?

Så här tror jag. 
Jag tror INTE att Gud har något intresse av att påverka vilken sorts ris jag köper, eller om jag köper det på Ica eller Hemköp. 
Jag tror att presidentkandidaterna kan ha känt NÅT, men inte att det de kände som ett budskap från Gud var: DU ska bli president, jag stödjer dig som USA:s framtida president.
Jag tror att de kan ha haft ett eget intresse av en politisk karriär, inte nödvändigtvis en önskan efter makt och status, även om jag inte utesluter det. De kan ha velat vara med och påverka världen på ett större plan. De kan ha kommit fram till att presidentfåtöljen skulle kunna passa dem, och de den. Gud kanske sa: Sure. Sure som i "Prova du. Du skulle säkert kunna göra något gott för världen." Precis som en ganska stor skara människor skulle kunna, backade av rätt mängd pengar, för så funkar ju delvis det amerikanska presidentvalsystemet.

För kanske två veckor sen läste jag om nån av kandidaterna som hade problem och till slut hoppade av (det torde ha varit Herman Cain, men jag är inte säker). Hur klarar du av allt? var journalistens ungefärliga fråga, och svaret blev, lika ungefärligt: Jag har Gud med mig.

Det har han INTE. Inte nåt särskilt beskydd som presidentkandidat i alla fall.

Jag är ju mormon, precis som Mitt Romney, som kanske blir USA:s nästa president till och med. Så man får gott anse mig religiös. Men stat och kyrka, eller politik och religion, har INGET med varandra att göra! Jag tycker det är vansinne att någon särskild presidentkandidat ska hänvisa till att Gud har hjälpt honom i hans kampanj. För betyder inte det att man säger att Gud har ignorerat alla de andra? Och är då din tro så mycket bättre, är det därför just du har fått hjälpen? Nej, såvida inte en Hitler försöker bli ledare för att begå onda brott -- eller ens då; folk får ju använda huvudet när de röstar -- så väljer Gud inte ut vissa politiker och stöder dem och tvärtom. Som troende ser jag det som helt befängt. Det är väl det svenska i mig, det att stat och kyrka inte hör ihop. Men är de inte ännu mer noga med det i USA? Det var ju liksom hela anledningen till att själva landet blev till.

Hur som helst. Lillnisse i USA, Gud har inte hjälpt dig i presidentkampanjen. Men du får gärna känna att du tror på Gud, att han är god och att han älskar dig som en far och vill ditt bästa. Du får till och med gärna ha erfarit den kärleken manifesterad i ditt eget liv. Men Gud styr inte presidentkampanjen.

Inga kommentarer: