Nobelpris på min nivå

MIT i Boston har tydligen egen Nobelprisutdelning -- Ig Nobel Prize -- där vinnarnas kreativitet i vetenskapen premieras. (Jag råkade på artikeln från 2009 av en helt annan anledning, men läs den gärna. Här.) Deras upptäckter ska få folk att skratta, sen tänka efter. Helt i min smak! En pristagare hade knäckt knogarna, eller vad man nu säger, på ena handen hela sitt liv men inte på den andra, utan effekter, och hade sålunda motbevisat sin mor om att man inte alls förstör händerna genom att knäcka dem. Skönt att höra, eftersom jag har börjat få mustumme, eller pektelefontumme, och har börjat knäcka högertummen. Men bara ett par gånger i veckan. Det låter väl inte som nån allvarlig misshandel? Varken av min tumme eller Mikaels öron.

Sista stycket i den intressanta artikeln om evenemanget lyder:
"And in keeping with the 'academic' tone of the ceremony, Nobel and Ig Nobel laureates alike educated the audience about their projects with 24-second explanations of their work and seven word generalized summaries of their topic. Paul Krugman, the 2008 Nobel Prize winner in economics, concisely described his research as, 'greedy people competing make the world go round'."

Och just det, jag har inte recenserat klänningarna än! Ska ta mig i kragen (haha -- Våge!).

Inga kommentarer: