Vad är du villig att dö för?

Mikael lyssnade på ett radioprogram nån gång i veckan där de diskuterade vad man var villig att dö för. Inget? Jo, barnen. Men ja, det var typ det. Men så sa personen som filosoferade om ämnet att folk verkar villiga att dö för att de kör för fort. Eller att dö för sin rätt att inte ha på sig säkerhetsbälte. De verkar villiga att dö för alkohol och droger, för att inte tala om sina cigaretter.

Det kanske inte egentligen är så mycket man är villig att dö för, men vi kanske säljer den rätten för en skål linssoppa och dör för nåt vi absolut inte vill dö för.

På samma sätt kan man fråga sig vad vi vill leva för. Just idag kan jag tänka mig att det inte är allra mest livskvalitet i att handla på ICA. Det vill inte jag leva för. Men jag vill leva för böcker, för familjen, för musik, för skrivandet. Jag vill också, lite, leva för nagellack. Man borde koncentrera sig på det som fyller dagarna med liv, så att inte livet, sett i backspegeln, blir en lång räcka stress, "livspussel" och köande, för lång TV-reklam och fullt av folk men bara främlingar.

Lev för det du vill, och dö inte för det du inte vill, det är min filosofiska tanke inför påsken.

Glad påsk!

Och ta det lugnt med godiset.

Inga kommentarer: