Dagens skratt

Mikael och jag tittade på Är du smartare än en femteklassare. Det är alltid lätt att vara back seat driver och kunna svaren hemma i TV-soffan.

Men han hade lite svårt med en geografifråga om Hallands fyra största åar. (Det hade såklart inte jag.) Den sista kallade han för Loskan. (Om sanningen ska fram kunde han de riktiga namnen på alla fyra, men det blir inte ett lika kul blogginlägg av det.)

Däremot kom jag lite på skam med en svenskafråga om hårda och mjuka vokaler. Jag har aldrig lyckats lära mig det! Jag vet när c uttalas s eller k (selestial resp kafé), men vilken grupp som är hårda eller mjuka vet jag inte. Antar att k-gruppen (a o u å) är hårda och (e i y ä ö) är mjuka. Men vissa saker går liksom bara aldrig, aldrig in i skallen. Som skillnaden mellan historic och historical. Jag har äntligen lärt mig vilket som är pen respektive pencil (pencil är blyertspenna, för ordet är längre och det är en blyertspenna också, i alla fall förr när man använde såna med trä runt och som man vässar. Det var Sanne som lärde mig det).

Apropå TV så missade vi Så ska det låta igår. Men för en gångs skull var det inte ens värt tiden att kolla på reprisen/svt play.

Nu ska jag måla naglarna. Jag blir pigg av fina naglar och jag behöver all energi jag kan få inför resten av påsken.

Inga kommentarer: