Språkforskning

Om jag var språkforskare skulle jag vara väldigt intresserad av att analysera språket i kungafamiljens intervjuer och kungahusets pressmeddelanden. Räkna antalet av olika ord alltså. Tycker ofta att de använder ord som värme och stöd och adjektivet fint. (Fast det kanske är en föga originell tanke som redan har gjorts till leda på institutionerna i landet?)

Dessutom använder de verbet "närvarade". Har en känsla av att det inte finns som verb. Men om kungahuset säger det, så... Och efter en koll i SAOL så får jag anse mig besegrad. Det finns visst. Nuförtiden, tillägger jag beskt...

Och som en bisak, undrar om man skulle kunna säga att "Anja använder ofta ord som ...". Vad skulle de vara?

Dessutom har några karaktärer ur en ny bok vaknat i mitt sinne. Jag vet vad de vill göra i boken också, och jag är superexcited! Jag vill vara frisk och pigg. Orka skriva mer än några ord i en blogg. Grr.

Inga kommentarer: