Utflykt och äventyr

Mikael har fått handpenningen på lägenheten så han satt hela dagen igår och betalade räkningar. Liten överdrift, men bara lite. Sen åkte vi till Webbhallen, tror jag det hette, där han köpte en ny datorväska (hans har varit sönder säkert ett år) och ett USB-minne (som ersättning till det som undertecknad inte noterade så det flög ur hans byxor i Turkiet och gick itu för andra gången, vilket också visst var sista gången).

Sen, när vi ändå var typ norr om stan, åkte vi till IKEA. Vi pratade lite om att köpa nattduksbord, eftersom Mikael har en banankartong som nattduksbord. Vi bestämde oss för ett par Hemnes-skåp för 699:-/st. Lite dyrt. Plötsligt ser vi hur pengarna bara rinner bort!



Trots denna överspendering (?) köpte vi också en toabortse, men den var billig. Jag köpte en ny kudde och hade inte ont i axlarna i morse. De har jag haft varje morgon sen jag köpte den förra, som var dyr och fin. Nu håller jag mig till en 69- kronorskudde och köper bara ny efter nåt kvartal eller halvår när den börjar bli för knölig och platt. Vi köpte också en ny måttsats, eftersom dl-måttet vi har hemma inte blir rent längre. Ser ut som gammal kakao inuti. Sen köpte vi en lampa, så att vi skulle ha likadana lampor vid nattduksbordet, samt två träskärbrädor som snart får ersätta den fina som Ellen gjorde åt mig för hundra år sen men som har en spricka i sig. Vet inte om det är en bakteriehärd, men det känns så. Sorgligt i alla fall. Vill hellre ha Ellens, men livet är hårt ibland. Det sista vi köpte var två porslinsmuggar till Mikael, som var lättare än glas, och som han kan dricka vatten ur istället för plastflaska när han sitter vid datorn. Ni ser att vi inte förköpte oss!

Det bästa och värsta var att Mikael körde mig i rullstol. Jag vet att jag borde åka rullstol både på IKEA och ICA men det är så ... förnedrande är fel ord, men nåt ditåt. Jag mådde i alla fall inte [fult ord] efteråt, så det var trots allt värt det. Mikael är snäll som kör mig i diverse fordon!

Vid utgången skulle vi äta korv till middag. Vi parkerade oss och fick med oss äppledricka, rullstolen med numera kartonger/varor i, samt fem korvar. M gick och tog ketchup och senap på. Jag sa bara lite senap. TUR VAR VÄL DET! M tog den som hette sötstark och det var det g r y m m a s t e !!! M fick tårar i ögonen och kommentarerna började hagla: Den här senapen borde vara narkotikaklassad! [Ny tugga: ]Det borde vara 18-årsgräns på den här senapen! Och då fick jag mig en lite rejälare tugga, började frusta och bidrog med: Sverige är utsatt för en terroristattack med senapsgas! Det slutade med att jag gick och hämtade två små träspatlar som man ska röra om i kaffet med, och så körde vi lite mustardectomy. Jag opererade om mina korvar tre gånger innan jag blev nöjd.

Klockan var nu fem, och vi var nöjda med att vi skulle hinna hem till hemlärarbesöket och dessutom till församlingens tempelkväll klockan 19.

Just det.

Jag har ingen annan ursäkt än att jag inte vet hur lång tid saker tar i Stockholm, men det tog ca 1h45 att ta oss hem. En spännande sak var i alla fall att med tanke på helgens stormöte (var det nåt EU-möte? Vi hade i alla fall läst att det skulle komma högdjur och att de skulle orsaka trafikstopp) så såg vi totalt ca 8 polisbilar, tre poliser som vinkade och stoppade trafik. Till slut fick vi också lön för mödan i form av en polisbil med blinkande ljus i en tom fil, följt av en svart, vältvättad limousine, plus en polisbil till och en svart bil till. Vi vet såklart inte vem vi såg, men det var ändå spännande för en lättroad person som jag.

Mikael saknade för övrigt många bensinmackar som hade legat på diverse ställen i hans ungdom. Jag saknade inga bensinmackar, men väl värmen i bilen. Jag hade mockahandskar, jacka, och Mikaels jacka runt benen och ändå tog det mig nästan hela IKEA-vistelsen att värma upp mig från ditresan, så att jag var nog varm om händerna för att köra au naturell. På hemvägen tryckte jag på sittvärmen (den hade vi glömt) nånstans precis före Jordbro och efter fem minuter brände det i fläsket och jag stängde av. Lagom är tydligen ett svårt ord. Men jag undrar om vi inte ska ta lite pengar till reparation av bilvärmen. Om det nu finns några pengar kvar att "ta av". Det är fortfarande mycket skatt som ska betalas. Annars får jag väl börja med långkalsonger.

Efter denna långa dag med svindlande upplevelser la vi oss i sängen (det var ju precis att vi inte hann till tempelkvällen) och M löste Sudoku. När jag hörde hur han började somna 20.15 gick vi långsamt upp och såg på Dobidoo och åt smörgåsar och la oss sen för natten kl 21.45. Sicka party animals!

Hejhej.

Inga kommentarer: