Matte?

Om det är nån som behöver hjälp med matten går det bra att fråga mig.

När Mikael har lågt socker brukar jag fråga honom ett mattetal för att mäta hans hjärnkapacitet. Kruxet är att jag måste kunna räkna ut det själv, så han inte bara hittar på svaret. Igår ställde jag följande vidriga matteproblem till honom:

-40 - (-6x4) = ??

Visserligen hade han lågt socker, men ändå. Jag fattar precis. Det har jag han Bror Svartborn att tacka för, som var skrämmande första mattelektionen och nästan favoritläraren sista. Jag gick från 5:a i matte i 7:an, sen 4:a i 8:an, sen 3:a första terminen i 9:an, och sista terminen i 9:an fick jag "den svagaste 3:a jag satt under mina 25 år som lärare". Men det var inte för att jag inte försökte, jag är bara inte så begåvad på det området. Alla i min klass utom jag och en till fortsatte till teknisk eller natur på gymnasiet, så att jag aldrig kom över medel på proven i 9:an är inte så konstigt. Allt är relativt.

Men kan ni svaret eller?

Inga kommentarer: