Orsak och bot?

Min goda vän Kerstin Saffer (vi har punkterna ME, Austenmania och bruna ögon gemensamt) skickade en länk om att man har hittat att 68% av alla ME-patienter har ett visst retrovirus, jämfört med 4% av de friska, och att hela 95% av ME-sjuka har antikroppar mot viruset, vilket betyder att de en gång HAR haft det. Viruset heter XMRV och om det stämmer att det är det som orsakar ME ska man kunna behandla det med en blandning av AIDS- och cancermediciner. Senast igår sa jag till M att cancer är en sån sjukdom där behandlingen nästan är värre än sjukdomen, så att käka cellgifter el dyl låter inte så kul, men om man kan botas med hjälp av dem så rusar jag fram och ställer mig kön.

Vet inte om det har kommit fram andra såna "orsaker och bot" som ovanstående och som kanske vederlagts, men hur som helst så låter det positivt att det hittar NÅT. Jag vet också att det är nåt fel på hur de röda blodkropparna ser ut i mikroskop och att man inte ska lämna blod, men det var allt jag minns om det.

Inga kommentarer: