Life of Brian

Mikael har emellanåt gott minne och jag har emellanåt inte dåligt minne. Däremot kommer jag sällan ihåg filmer etc. När vi var på ICA härom dagen stod vi och frestade oss över 59:-/st eller 99:- för 2. Han hittade Life of Brian och hade för sig att jag inte hade sett den. Han tyckte inte det var OK att jag var så lågutbildad att jag inte hade sett den (nu visade det sig att jag HADE sett den, för jag mindes en episod när motståndrörelsen gömmer sig i högkvarteret och romarna kommer in och genomsöker stället). Vi köpte den och tittade på den samma kväll.





Jag trodde den skulle driva med Jesus, men det gör den inte, specifikt sett. För övrigt:

Vilken strålande engelsk humor.
Vilken blandning av absoluta absurditeter.
Vilken bitande kritik mot judarna och judendomen. På så många plan att jag inte orkar rada upp exemplen.
Vilken bitande kritik mot romarna.
Vilken sarkasm mot mänskligheten.
Men ändå, vilken värme. Eller, kanske inte.

Köp t-shirten om ni gillar den. Filmen toppar många listor över roligaste film genom tiderna.

1 kommentar:

Hanna sa...

Som latinlärare är min favoritscen när den romerska soldaten tvingar rebellen att skriva den latinska meningen Korrekt över hela väggen hundra gånger. Underbart att driva med den traditionella, engelska skolan.

Men ja, det finns många pärlor.