Literary meme

1) What author do you own the most books by?
Gerald Lund. Har nämligen hela Work & Glory-serien, plus ett par till.

(2) What book do you own the most copies of?
Mormons bok. Gillar att läsa en ny och stryka under för första gången.


[The version of this questionnaire that I received was missing a Question #3]


(4) What fictional character are you secretly in love with?
Mr Darcy, och på andraplats Gilbert Blythe. Fantasilöst, jag vet.


(5) What book(s) have you read the most times in your life?
Mormons bok igen, antar jag. Sen Pride & Prejudice, fast jag inte har läst den så många gånger, kanske tre bara.


(6) What was your favorite book when you were ten years old?
Minns inte, men gissar på Det blåser på månen, av Eric Linklater, eller nåt av Maria Gripe.


(7) What is the worst book you’ve read in the past year?
Den jag längtat så efter att läsa, F-boken i Alfabetsserien av Sue Grafton som jag hittade på nån second-hand nånstans. Alfabet och mord låter som en så tilltalande kombination, men den var helt värdelös. Det värsta är att jag har H-boken också och kan inte bara med att slänga den oläst.

(8) What is the best book you’ve read in the past year?
Pinsamt: The Lost Symbol.

(9) If you could force everyone you tagged to read one book, what would it be?
Tänker inte tagga nån. Betyder det att jag inte behöver svara?


(10) Who deserves to win the next Nobel Prize for literature?
Har noll koll. Astrid Lindgren, men annars vet jag inte. Joyce Carol Oates är visst tippad, men jag har inte ens läst nåt av henne.

(11) What book would you most like to see made into a movie?
The Watsons av Jane Austen. Inklusive slutet.

(12) What book would you least like to see made into a movie?
Valfri spaghettiwestern eller Kina-vahettre, såna där med martial arts.


(13) Describe your weirdest dream involving a writer, book, or literary character.
Weirdest dream? Det blir en uppgift för i natt. Om jag drömmer nåt spännande ska jag komma ihåg att dela med mig. M drömmer annars ofta att han behöver simma och rädda nån som han har på ryggen. Weird, men inte involving a writer, book or literary character.

Inga kommentarer: