Gratis PÅ RIKTIGT!!!

Det är sant att flera av sakerna på min gratislista inte alls är gratis. Min cello, CD:ar, bredbandsuppkoppling mm.

Så jag tar på mig den större utmaningen att hitta på 10 favoritsaker som VERKLIGEN är gratis. Det blir svårare!!

1. Fortfarande krama och pussa Mikael.
2. Fortfarande barnskratt från magen
3. Sitta utomhus och lyssna på fågelkvitter i skuggan (fast det jag sitter på kostade, och det som ger mig skugga kostade om det inte är ett träd)
4. Hålla bön i Mikaels famn. Den var bra.
5. Prata och konversera.
6. Sjunga för mig själv, ensam, i lägenheten
7. Sova (fast det "kostar" sömnpiller och sängen kostade 4 000:-)
8. Gå i kyrkan (med det kan argumenteras att det kostar 10%)
9. Baka något gott (men då kostar ingredienserna, elvispen, bunken!)
10. Bada i en sjö som inte är kall. DET är i alla fall HELT gratis -- om inte staten måste hälla kalk i den för att den är för sur, eller kosta pengar på nån sorts upprusntning av stränder el dyl... Svårt, det här.

Filosoferas kan ju att trots att en viss aktivitet är gratis kan det krävas att det som gör den möjlig kostade pengar. Och att det är svårare än vi tror att leva helt oberoende av sånt som har kostat pengar. Visserligen är det ju inte meningen heller, eftersom vi ska leva i världen, varken av den eller utom den, men det är tänkvärt!

Inga kommentarer: