Dansa bröstcancer?

Härom dagen råkade jag titta på So you think you can dance. Brukar inte precis följa det, men den här dagen såg jag nästan hela. De tävlande är ju så duktiga att man blir förstummad.

Så var det ett par som skulle dansa. Koreografen sa: Det handlar om bröstcancer, och så sa han att han hade en väninna som drabbats och att dansen skulle handla om en bröstcancersjuk kvinan och hennes vän. Jag fattade inte hur man skulle kunna "dansa cancer".

Men sen satte de igång. Kvinnan hade ett huckle på sig, och bara det fick mig lite rörd. Sen dansade de. Och som de dansade! Jag har aldrig sett nåt liknande i hela mitt liv. De dansade verkligen cancer! Otroligt! Man såg hela resan som en cancersjuk kanske är med om. Den en och en halva minuten var som en hel bok och beskrev allt från frustration, ilska, uppgivenhet, kärlek, ömsinthet och jag vet inte allt.

När det var färdigt hade jag tårar i ögonen. Juryn också. Om ni missade det har jag det här. Njut! Och be för nån med cancer idag. Åtminstone.

Inga kommentarer: