Julmusik

"Jul, jul, strålande jul" är den populäraste julsången bland svenska körer. Stim har listat julens mest populära körrepertoar. Det gäller inte de äldre sångerna som är fria och därmed gratis, utan de där Stim har hand om ersättningen till upphovsmännen. Här är tio i topplistan.

1. "Jul, jul strålande jul"
2. "När det lider mot jul" (Det strålar en stjärna)
3. "Betlehems stjärna" (Gläns över sjö och strand)
4. "Advent" med musik av Otto Olsson
5. "Jag drömmer om en jul hemma" (White Christmas)
6. "Nu tändas tusen juleljus"
7. "Julen är här"
8. "Rudolf med röda mulen" (Rudolph the rednosed ­reindeer)
9. "Vintervärld" (Winter wonderland)
10. "Bereden väg för Herran" med text av Frans Michael ­Franzén


Detta får mig ju då osökt att vilja göra min egen 10-i-topp-lista. Min vana trogen (att inte kunna bestämma mig) är den minst ett norskt dussin lång:

1. Bereden väg för Herran (trad, Franzén)
2. Kom och se (Jerker Leijon)
3. Det susar en vind i olivernas blad (C-B Agnestig)
4. Till Betlehem mitt hjärta (folkmel, text Brorson & Lindblad)
5. Nativity Carol (John Rutter)
6. Christmas Night (trad fransk)
7. Maria och värdshusvärden (trad fransk; Nous voici dans la ville)
8. Gud är med oss (trodde det var Jerker Leijon, men det var det inte. Har inte noten här heller så jag kan inte kolla just nu)
9. Dagen är kommen (särskilt femte versens orgelbröl)
10. A child is born (Thad Jones)
11. Candlelight Carol (John Rutter)
12. Kolibrisången (annars gärna hela Kalle Anka-musiken med RG)
13. Hosianna (Jerker Leijon)
14. Ding dong! Merrily on high

1 kommentar:

Monica sa...

Hm, vår smak är mycket delad... Den här youtube-sökningen hjälpte mig inte precis att få till det med att försöka förstå din smak. Hihi! (Och nu måste jag ju göra en egen lista.)
http://www.youtube.com/watch?v=R4ASra2wsEI