Faktaruta

Läste en intressant artikel i SvD om en lärare på en kreativt-skrivande-kurs. Till höger om den läsvänliga artikeln fanns en faktaruta. Som ett helt övermodigt sätt att blanda att bli taggad och att ha en egen faktaruta i en artikel om mig, kommer nu här min variant av hans. Fast först hans:

Fakta
Sören Bondeson

Född: Den 12 juli 1956
Bor: Hus i Saltsjö-Boo utanför Stockholm.
Familj: Två döttrar, 16 och 12 år gamla.
Bakgrund: Debuterade som författare med novellsamlingen Sent på förmiddagen (1989). Kom 1994 ut med sin första kriminal­roman Lita inte på ­gryningen.
Yrke: Författare. Lärare på reklamskola och på Folkuniversitetets Skrivarakademin.
Aktuell: En av de ­flitigaste utbildarna ­av deckarförfattare.
Styrka: Förmåga till helhetssyn och självdistans.
Svaghet: Kan ibland känna att livet ter sig meningslöst.
Ovana: Är gammaldags. Mina tjejer brukar påminna: Pappa, det är 2000-talet nu.
Oanad talang: Professionell skogshuggare.
Ångrar: Ibland kan jag ångra att jag inte skaffade mig en utbildning.
Längtar efter: Att sitta och stirra på ett löv.
Svensk favorit­författare: PO Enquist och hans Nedstörtad ängel.
Knep mot skrivkramp: Att man frågar sig själv vad man håller på med? Om man kanske har för dåliga kunskaper om sitt ämne? Några glas vin hjälper inte. Hellre då aspackad – och sen börja om på ny kula.
Dricker: En liter cola per kväll, för att hålla mig vaken under de sena kurserna.
Älsklingsrätt: Just nu grekisk souvlaki.
Mår under egna skrivperioder: Bra. Då känner jag mig som fem år. Enda gången jag är lika lycklig är när jag spelar innebandy. Då blir jag 11 år.
Julklappsböcker: Fördelen med att vara författare är att man kan ge bort det man själv skrivit. Nu börjar min senaste bok bli för gammal, ett bra skäl till att skriva en ny.


Fakta
Anja Klarin

Född: Den 17 juli 1970
Bor: Lägenhet i Västerhaninge utanför Stockholm. Snart sambo.
Familj: Fästman Mikael och hans fyra barn; mamma, pappa, tre syskon med familjer.
Bakgrund: Debuterade som författare med novellsamlingen Den är tyngre än du tror (2010). Kom 2013 ut med sin första kriminal­roman Mordboken.
Yrke: Författare. Hobbypysslare. Drömmare.
Aktuell: Skriver och driver Bröllopsbloggen.
Styrka: Tålamod.
Svaghet: Har svårt att tro på sig själv som författare. Feg. Velig.
Ovana: Nattligt surfande.
Oanad talang: Skriver fort fast fel. Kan vara sjukligt optimistisk.
Ångrar: Att jag inte har gått någon skrivarkurs.
Längtar efter: Energi.
Svensk favorit­författare: Hedvig Charlotta Nordenflycht. De levande har jag inte pejl på.
Knep mot skrivkramp: Läs något riktigt, riktigt bra! Skrivarinspiration och stöldlusta går hand i hand.
Dricker: Röd mjölk med ohämmad glädje.
Älsklingsrätt: En riktigt vällagad Spaghetti Bolognese med vitlöksbröd och en italiensk sallad (grönsakerna ska alltså ha mognat i solen, inte i lastbilen på väg hit)
Mår under egna skrivperioder: Känner livet i mig! Fast det är svårt att njuta förbehållslöst, eftersom jag intalar mig själv att allt skrivande måste leda nån omedelbar vart. Där kommer rädslan in.
Julklappsböcker: Det är inte jul om man inte ger bort en bok. Julgransmattan brukar vara full av hårda paket.

Inga kommentarer: