Hoarders, die!

Jag går in och kollar läget med jämna mellanrum på mina mediciner och ser om det är dags att hämta ut nåt och om eventuella nya recept har kommit in.

Hade ett litet gräl för ett tag sen med en kille som hade köpt upp ett års lager av sin medicin och dagen efter var de slit och folk som var ute i sista sekunden skulle få vara utan medicin i två veckor.

Staten reagerade, men för sent. Nu får man inte lov att hamstra mediciner längte. Men det har ju folk tydligen redan gjort i en månad och nu är saker slut på riktigt. Så too little, too late. För vad hjälper det nu??? Jag skulle köpa två mediciner på måndag, varav jag bara har nån vecka kvar av den ena. Restnoterad, generiska alternativet slut hos tillverkaren. Beräknad tillgänglighet 0531. Fattar ni, närmare två månader utan en medicin som jag verrrrrrkligen behöver. Fyra dagar utan den i höstas drev på sömnångesten som det värsta ånglok. Fy bubblan. Måste in och kolla på Fass om den finns i 10mg som jag kan dela på.

Hoppas att ni som har hamstrat mediciner känner er nöjda med er själva. Förra gången jag inte sov under en lång period, ca en månad, blev jag suicidal. Det känns väl skönt att göra så mot andra. Bara ni klarar er ett år på era mediciner.

9 kommentarer:

Sara sa...

Min och sonens astmasprej var också slut hos tillverkaren. Vi kan antagligen få ett recept på nåt annat, men man blir ju galen på att behöva belasta vården med nåt sånt. De har väl nog ändå, och det har jag med.

modren sa...

Är det nåt jag har som du kan få av mig? Obs! Jag har inte hamstrat.
modren

Anja Olergård sa...

Ja, visst är det hemskt att belasta både sjuka människor och vården med sånt som är fullkomligt onödigt. Hoppas ni får tag på nåt!

Anja Olergård sa...

Tack mamma, men nej, det är min starkaste sömnmedicin och den har inte du. Men jag försökte kolla efter ersättning igår och det verkar inte finnas! Jag vet inte hur man ska tolka koderna på Fass, men det ser illa ut. Måste ta upp saken med apoteket först och se om det går att lösa på nåt vis. Alla andra förpackningsstorlekar stod ej förmån på, inte för att jag låter bli att ta dem om jag måste betala för dem, men det kan ju betyda att ingen använder dem och eftersom det är narkotikaklassat kan man inte se vilka apotek som har det inne heller. Men om jag bara får ta dem nån vecka till och sen vara utan tills i juni så vet jag inte hur jag ska stå ut ärligt talat. Då kommer jag aldrig att komma tillbaka till halvtimmen jag hade före tyngdtäcket och bara ligga här hemma och knappt orka klä på mig. Fy, grät tre gånger igår när jag såg det. Det finns ett dussin läkemedel som är lika, men bara ett som är exakt samma, och alla de många nästan lika är avregistrerade, förutom en medicin som mer var kramplösande och som ges som spruta i barns mun och där fyra st kostar flera tusen. Så går absolut inte att använda som sömnmedicin. Men jag fattar inte vilka mediciner som är nära nog, men usch, jag är orolig. Och jag såg till min glädje att Mianserin som inte gått att få tag på i min dos på säkert nio månader nu finns tillgänglig i 10 mg. Jippi! Men om jag inte får min starkaste medicin kan jag inte dosminska Mianserin på samma gång. Jag som blev så glad för att kunna sakta ner viktökningen. Så ska jag sova sämre, bli tröttare och också bli ännu fetare? Jippi, vilket uppbyte...

AL sa...

Beredskapen har visat sig vara full av hål nær den væl sætts på prov, bland annat nær det gæller tillgång på lækemedel och andra kritiska saker.

Men, ær jag enfaldig om jag tror att uppgiften med att hitta læmpliga substitut borde vara din lækares bekymmer, inte ditt? En telefon fr M till din lækare?

Det ær vanligare æn man tror att medicinerna ær slut. Har hænt mig och familjen många gånger føre korona också. På apoteket har jag tidigare fått kanonbra hjælp med førslag på ersættningar från farmaceuten. De kunde kolla vad som finns i regionala apotek i samma kedja, vad som ær tillgængligt hos leverantør, beræknad leveranstid, och ringde min lækare før att hon skulle godkænna bytet øver telefon, alt att hon kunde sænda nytt digitalt recept med en gång. Lika viktigt nu før tiden att ha en lika god relation till sin apotekare som man en gång i tiden hade till sin slaktare och grønsakshandlare?

Men trodde inte man fick lov att køpa så mycket sovmedicin? Att det redan var restriktioner på det pga beroendeproblematik? I så fall ær det en lækare som skrivit ut før mkt som också borde få sig en slæng av kritik-sleven.


Humlan sa...

Åh nej! Tänker också att läkaren kanske kan hjälpa till med alternativ på medicin eftersom det skulle få såna konsekvenser om du blev utan så pass lång tid. Kan SS hjälpa till?

Anja Olergård sa...

Det finns bara två utbytbara mediciner och de två är avtegistrerade om jag minns det rätt. Men Mikael fick sista burken de hade på lokala apoteket. Man kunde inte beställa den nånstans men likväl köpa den. Så nu har jag 98 dagar på mig att ta reda på vad som verkligen gäller. Och jag har läkarbesök inom den tiden. Jag ska inte oroa mig för det i alla fall. Det räcker med orimlig oro här hemma.

AL sa...

Du får sjunga din egen variant av 99 bottles of beer on the wall:

98 pills in the jar to go, 98 pills in the jar
swallow one whole like a casserole
97 pills in the jar to go

97 pills in the jar to go, 97 pills in the jar
swallow one whole with your birth control
96 pills in the jar to go

96 pills in the jar to go, 96 pills in the jar
swallow one whole hoarding toilet rolls
95 pills in the jar to go

95 pills in the jar... osv

Anja Olergård sa...

Haha, ja, jag behandlar dem som guld nu. Och är väl på 96 pilla in the dosett to go. Fast de flesta är ju i burken, mitt fel.