Fel!

Jag har haft slut på min allergimedicin i minst en vecka, snarare mer. Min hud reagerar och jag är röd och ilsken på massa ställen. Apoteken har haft slut på den sort som är upphandlad för det här kvartalet och vill jag ha en annan medicin så ingår det inte på högkostnadsskyddet. Hur fel är det? De som har upphandlat nåt av nån som inte kan tillhandahålla produkten drabbas inte av merkostnaderna för att patienterna ska få sina mediciner, utan den kostnaden landar på patienterna? Jag har på ren tvärhet vägrat betala för den, för jag har tänkt att det handlar om några dagar. Men nu är det längre tid än så och jag får smörja mig som en tok och det orkar inte armarna. Och ändå svider det på ett dussin ställen. Men fy för ett system där patienterna får bära kostnaden för andras misslyckande. Nu vet jag i alla fall hur mycket nytta medicinen gör. Och jag kan inte få Mikael att ränna till Apoteket var och varannan dag för att passa mediciner hit å dit. Den kanske hade funnits inne idag men han har jobbat 11 1/2 timme idag. Och jag är så slut att det skulle vara idioti att ta kometen och göra det själv.

Jag har i alla fall efter påtryckning fått svar från tillverkaren av min fetmedicin, m a o Mianserin. Jag brukar ta 2x10 mg men de har varit slut sen förra sensommaren men tack vare att jag alltid har en burk hemma av allt som är viktigt höll jag mig ett tag. Och sen fick Mikael åka till andra ändan stan till ett apotek som hade den inne, och det tog mig timmar på Fass hemsida att kolla alla apotek i Stockholms län. Sen sköt de upp leveransdatumet ännu mer och så fick jag be läkaren om recept på 30 mg istället, de har funnits hela tiden, för jag tänkte ta en halv och bara minska dosen med 25%. Men tabletten har ingen skåra och blir smulor vid delningsförsök. Och jag har därför tagit 30 mg, gått upp ännu mer i vikt än jag brukar och är så spyless på att bli fetare av nåt jag inte kan göra nåt åt. Tillverkaren har i alla fall ingen information om att tabletten/dosen ska läggas ner, men leveranstillgängligheten är uppskjuten ytterligare en månad. Och så är den redan framflyttad en gång i april, så inte tror jag på maj förrän jag har pillret i handen.

Men så säger tillverkaren att det finns några i närheten och jag tvivlar starkt. Jag satt ju i timmar och skrev ner alla som hade, vilka styrkor och mängder. Men det finns här i Vh, vilket betyder att vissa apotek har fått leveranser av medicinen efter att jag inventerade hela länet, men det har jag inte kunnat se när jag försöker beställa. Dels har jag recept på 250 tabletter och de har paket på 90 inne, och de är inte utbytbara, dels syns inte vad lokala apotek har inne när man beställer på apoteket på nätet. Jag vill inte skicka Mikael för att fråga om man möjligtvis kan få osv. Så jag har beställt det mesta på nätet och där kan jag inte hos nån firma beställa 10 mg. Och nu finns de i mitt centrum.

Så nu blir jag heligt vred. Inte visste jag att man måste kolla manuellt på Fass efter sin medicin, och att den kan stå som otillgänglig men sen ändå komma in, fast inte synas i apotekens system? Har jag gått upp i vikt i himla onödan?!?!?! Det blir jag så fruktlöst ledsen för! Jag går ju upp i vikt av 20 mg också, men nu har jag gått upp 33% extra. Och jag som är så fet och så ledsen och har massa följdsjukdomar av min fetma, som jag inte ens har ätit mig till. Men alltid blir dömd för hos vården för det står inte i pannan att det är pga en medicin. Kassa Kristina Freier skrev överviktig i varje journalinlägg under typ fem år. Och jag fick inte fråga om medicinska problem för att hon tyckte det var viktigare att lära mig att när man är sugen så är det bättre att ta en morot än en bulle. Utan att kolla med mig om jag inte redan vet det själv, eller hur mina matvanor är. Och utan att lyssna på mig när hon varenda gång hon tog upp vikten fick till svar att det är Mianserin. Jag slutade ju med den för att jag gick upp 6 kg på ett halvår. Fast fick börja igen ca 10 år senare när jag fick välja mellan att sova eller vara smal. Det är inte rätt att folk ska bli feta av mediciner.

Jag är ledsen.

När jag ser mig själv på foton från för 10 år sen så tycker jag att jag är så fet att jag smäller av. Och nu är jag fetare och fetare och fetare!!!!!

Och så har jag hört att folk mår jättedåligt när de dosminskar Mianserin och Mirtazapin. Jag hoppas inte det händer mig, och jag hoppas sömnen klarar av minskningen. För nu vill jag inte bara gå ner från 30 till 20 mg utan till noll. Jag är trött på att vara fet och ha utslag på alla ställen på kroppen där hud möts. Man känner sig inte vacker som fet direkt, så gissa hur gott mitt nakensjälvförtroende är när jag dessutom är röd på massa ställen. Förutom att det sätter sig exakt som ett äpple, dör vikten är som skadligast. Jag har nästan två storlekar större midja än stuss.

Nä, nu är jag less på det här. Måste bli herre över min oro och få en vilja av stål och somna med självhypnos. Och mina andra sömnmedel. Tar bara till den här skitmedicinen igen om de tar bort nån av de andra. Kanske. Inne i mig bor en smal, glad tjej som undrar vilken energistjälande mastodont som slukade henne.

Skit skit skit. Nu är jag ledsen igen, jag som hade det så bra. Men hur kul är det att gå upp 10 kg i ONÖDAN? Fy sjutton för om medicinen fanns här hela tiden, eller nästan. Den fanns ju inte när jag tittade, det var ju därför Mikael åkte långt och jag sen fick be om annan dos. Men nån gång efter det så har den funnits hemma i centrum. Vem ska jag stämma?! Vem vill gå omkring med fem mjölpaket och känna sig ful och inte få plats i sina kläder, och dem man får plats i ser man ändå fruktansvärd ut i. 

Sur sur sur. Men nu vill jag inte vara med mer. Nu slutar jag. Ska göra en plan. Jag säger stopp nu.

Vad skönt det här känns ändå. Jag går inte längre med på att både skada min kropp och mitt självförtroende för att jag måste ha hjälp för att kunna sova. Ni får hitta andra sätt. Vård, vårda mig!!!

2 kommentarer:

Sara sa...

Skulle det kunna gå att dela Mianserinet på samma sätt som man gör med LDN, dvs löser upp i tex 4-6 ml vatten och drar upp i doseringssprutor?

Såg i nån tidning att även överviktiga kan komma att räknas som riskgrupp, det kändes inte så kul (trots att jag redan räknar mig som riskgrupp).

Anja Olergård sa...

Jag såg också det med överviktiga och riskgrupp. Jag har så svårt att hänga med på allt. Jag såg också att när man är svårt sjuk ska man sätta ut metformin, en av Mikaels diabetesmediciner. Och nån av medicinerna man ger vid covid ska man absolut inte ta med metformin. Men jag lär inte få följa med honom och kolla att de gör rätt om han åker in. Jobbigt att ha kontrollbehov som ångestdämpande...

Bra tips med spruta. Ska läsa på om bägge metoderna och se vilket som verkar enklast. En mortel har jag hemma, men ingen spruta.

Men Mikael fick med sig två paket à 90 piller i 10 mg-dos hem. Bra men grrrrrr.