Dagens döda eller bli dödad

Tyckte det var en bra idé att klippa några kvistar från buskarna på framsidan och sätta i finvasen. Underbart med midnattsluft på benen och barfota. Klippte några stycken och kände mig jättenöjd. Men sen när jag stod med dem över vasken tänkte jag att det kanske var en bra idé att skaka dem lite, ifall det fanns nån tvestjärt. Whoa, det ramlade av säkert tio myror och jag gick snabbt ut och la kvistarna i busken igen. Sprutade hur mycket kökssprut som helst i vasken, tryckte död på dem som rörde sig, spolade kokhett vatten länge, dödade ett par till som var på golvet. La mig på soffan och försökte lugna mig. Nogger. Det gick sådär. Är inte rädd för dem som för getingar men tycker de är obehagliga om de har över huset. Gick upp vid midnatt för att ta piller och då sitter en ginormous spindel på golvet. Den dödade jag med Mikaels tunga trafikskolebok med hushållspapper på. Ställde mig på boken för säkerhets skull. Och såg en myra som gick på golvet. Då fick jag spel, tog fram den sladdlösa dammsugaren och dammsög köksgolvet minutiöst. Hallen också, och sen köket igen, vardagsrummet och köket en tredje gång. Jag jobbade på adrenalin så det gick helt ok men vet inte riktigt hur jag ska lugna mig nu. Tydligen är naturen inte steril och vacker, som blomsteraffären är. Ska bara ha växter som är köpta i fortsättningen. Var även nära att gå och plocka ängsblommor i slänten också. Fy bubblan för natur. Eller När snålheten bedrar visheten.

3 kommentarer:

Nilla sa...

Fast har man otur kan man få med sig ohyra med köpeblomster också. Jag fick ullöss med en orkidé jag fick när jag fyllde år och de lyckades bosätta sig i alla mina orkidéer ��

Anja Olergård sa...

Bensinupproret och fk-orättvisor i all ära, jag tycker vi måste kräva djurfria blomster!

Monica sa...

Jag har lärt mig att spindlar bara bor i friska hus. Det hjälper mig att gilla dem. ;)