En tacksamhetsutmaning

Write a list of 100 things you are thankful for. If that sounds like it is too many, try this:

1. Write 10 physical abilities you are grateful for. Vissa som jag kan och vissa som jag längtar mycket efter.
1. Prata
2. Skratta
3. Gå
4. Sitta
5. Vila
6. Hoppa (I wish)
7. Springa (I wish)
8. Simma (I wish)
9. Sätta sig ner på golvet (I wish)
10. Åka skidor (I wish)
11. Kramas? Kyssas? Räknas det?

2. Write 10 material possessions you are grateful for.
1. Lägenheten
2. Bilen
3. Rullstolen
4. Nagellack
5. Plattan
6. Läderjackan
7. Den rosa vinterjackan som jag köpte så billigt förra vintern och som håller mig VARM
8. Massa snygga skor
9. Massa snygga klänningar
10. Cellon, fast jag har gett bort den till J.
11. Massa böcker, men jag orkar inte läsa dem

3. Write 10 living people you are grateful for.
1. Mikael
2. Mamma
3. Pappa
4. Johannes
5. Ellen
6. Hampus
7. Johan
8. Neo och Belle
9. Bella & Mia, Oskar & Benjamin
10. Psykologen på ME-mottagningen
Och då har jag inte ens tagit med några vänner. Eller Mikaels barn. Det går ju inte att "göra rätt" med en sån lista så jag slutar bara. Den synnerligen ofullbordade symfonin.

4. Write 10 deceased people you are grateful for.
1. Jesus
2. Mormor
3. Morfar
4. Rob
5. Madlèn och stolarna vi fick ärva
6. Jane Austen
7. Marjorie Hinckley
8. Farfar
9. Farmor
10. Jag är så rädd att jag glömmer nån självklar. Jag menar det inte. Men den här listan (hela, inte denna punkten), har tagit mig flera dagar att skriva och jag har sån hemsk huvudvärk nu och denna punkten är den sista oifyllda så jag orkar inte tänka mer. Förlåt om jag har missat nån. Det känns som det.

5. Write 10 things about nature you are grateful for.
1. Lukten av nyklippt gräs
2. Att ta ett dopp och flyta omkring viktlös
3. Ett gnistrande vitt snölandskap
4. Årstidernas magnifika växlingar
5. Vinterhalvåret, när fåglarna är tysta, fönstren kan vara stängda och utestänga ljud, och det inte blir ljust kl 04 och man blir deppig för att man inte har somnat än.
6. Blommor i alla former, mest på mitt vardagsrumsbord
7. Utflykt i somras till Östnora med kycklingsallad på nyslagen äng
8. Söta filmer med getter
9. Pussas i bokskog
10. Att Sveriges fauna är fri från så mycket läskigt, som giftormar, skorpioner, kackerlackor, råttor, spindlar, ödlor och att vi inte har fått in en enda geting i somras

6. Write 10 things about today you are grateful for.
1. Den tog slut
2. Jag skrattade men grät inte
3. Jag kramade Mikael
4. Jag är mätt och dessutom belåten
5. Jag hade massa spännande tankar
6. Mikael kom hem hit, igen, levande
7. Mikael fick inte lågt socker
8. Treo comp
9. Spaghetti
10. Att jag bara åt en ruta choklad

7. Write 10 places on earth you are grateful for.
1. Min säng
2. Min lägenhet
3. Templet
4. Italien, så många favoritplatser och drömresmål
5. Gamla stan i Basel
6. London
7. Mikaels famn. Duh.
8. Stora Sköndals ME-mottagning
9. Apoteket
10. Tradera :-)

8. Write 10 modern inventions you are grateful for.
1. Tvättmaskin
2. Torktumlare
3. Eltandborste
4. Dusch
5. Toalett
6. Spis
7. Micro
8. Ugn
9. Diskmaskin
10. Dammsugare
11. Bil
12. TV
13. Telefon
14. Mobil
15. Surfplatta
16. Internet
17. Insulin
18. Små fina tandläkarborrar
19. Glasögon
20. Alvedon och sånt

9. Write 10 foods you are grateful for.
1. Spaghetti med köttfärssås
2. Kyckling med grönpepparsås
3. Indisk bjudgryta
4. H:s Boeuf Bourguignon
5. Oxfilé med potatisklyftor eller potatisgratäng
6. Hemmagjord lasagne
7. Hembakade bullar utan pärlsocker på
8. Hembakat bröd, gärna ljusa frallor
9. Citronpaj, brulépudding, morotskaka
10. Hemmagjord flädersaft

10. Write 10 things about the gospel you are grateful for.
1. Friden
2. Kärleken
3. Hoppet
4. Svaren
5. Förbunden
6. Levnadssättet
7. Trösten
8. Perspektivet
9. Sakramentet
10. Att alla som vill får vara med

When we make a list like this, we discover that a list of 100 doesn’t even begin to scratch the surface of all the things God has given us.

Inga kommentarer: