Bokkärlek

Min första kärlek var böcker. Med jämna mellanrum längtar jag så vanvettigt efter att läsa att jag köper nån bok eller hämtar in från föreningens minibibliotek i soprummet. Tror jag ska orka läsa bara en liten bok.

Nu har jag köpt en bok som psykologen på Stora Sköndal rekommenderat, När livet slår till av Russ Harris, underrubrik ACT i svåra stunder.

Så jag kollar bara runt lite, när jag ändå är inne. Bland filmer finns inget som lockar mig förutom Downton Abbey-boxen. Men eftersom serien går i repris nu så antar jag att det får räcka.

Men under Böcker, be still my heart!!!!! Hjälp vad jag vill läsa. En ordbok för 850:- övertalar jag mig att inte köpa, utan vidare problem, fast jag ska köpa den så fort jag blir frisk och ska börja jobba, vilket ju är omedelbart överhängande, ähem. Och Ariel Levys självbiografi, och fyra nyöversatta noveller av Agatha Christie. Allt.

Men så är den plötsligt där. Drömboken. "Litteratur och litteraturvetenskap presenterar t.ex. nykritik och dekonstruktion, ideologikritisk och biografisk metod samt feministisk och psykoanalytisk litteraturtolkning på ett för eleven begripligt sätt. Avsnittet om intertextualitet tar även upp sambandet mellan litterära texter. I slutkapitlet diskuteras värderingsfrågor, som litterär kanon, kvalitetslitteratur och populärlitteratur. 

Fördjupning sker i anslutning till varje metodavsnitt och i övningsuppgifterna kan eleverna själva tillämpa en metod med hjälp av de redskap som sammanfattar varje litterär inriktning."

Ja, litteraturteori är ju så roligt att tårna kryllar sig! Ååååååå vad jag skulle vilja läsa den boken för att damma av kunskaperna, eller ännu hellre gå kursen där man använder den boken!

Sen ser jag denna, "Litteraturvetenskap är ett ämne där perspektivförskjutningarna varit märkbara under de gångna decennierna, vilket avspeglades i första upplagan av denna bok (1998). Sedan dess har utvecklingen gått vidare så att det nu är dags för en ny, reviderad upplaga, utökad med två nyskrivna kapitel om retorik och narratologi.

Övriga områden och frågeställningar som tas upp är utvecklingen från litteraturhistoria till litteraturvetenskap, vad en litterär text är, litteratur och idéer, intertextualitet, komparation och reception, biografisk litteraturforskning, litteratursociologi, marxistisk litteraturteori, feministisk litteraturkritik, barnlitteraturforskning, dekonstruktion och nyhistoricism, texttolkning och att skriva om litteratur.

Boken, som främst vänder sig till studerande vid universitet och högskolor, ger en grundläggande orientering om de viktigaste riktningarna i dagens litteraturforskning."

Nästa, "Vilka litteraturvetenskapliga teorier har varit tongivande under de senaste hundra åren? Och hur kan de användas för att analysera en skönlitterär text?

I den här boken får läsaren en överskådlig och lättillgänglig genomgång av de stora litteraturteorierna, från det tidiga 1900-talets ryska formalism, via nykritik, strukturalism, dekonstruktion, läsarorienterade teorier, kulturkritiska teorier, feminism, queerteori, postkolonialism och ekokritik, och ända fram till den senaste tidens utveckling av en kognitionsteoretisk litteraturvetenskap.

Läsaren får dessutom god inblick i hur de olika teorierna fungerar i praktiken när de i tur och ordning tillämpas i nio analyser av Majken Johanssons dikt "Novellette".

Här samsas teori och praktik: Boken är lika mycket en användbar introduktion till litteraturteori som den är en hjälp för den som behöver ett fungerande verktyg för att analysera en specifik text."

I bilen på väg till ME-mottagningen förra veckan pratade M och jag om översättning av ord som regering och riksdag och hur det kan vara svårt att översätta saker som inte har en exakt motsvarighet. Och att jag mindes mina realiakurser som det tråkigaste jag gjorde på universitetet! Den tråkigaste tentan hade jag bara 2 poäng över godkänt och det var allt jag förmådde. Jag var så uttråkad att jag inte klarade att plugga skiten mer än så, men det var å andra sidan det enda som jag tyckte var tråkigt, allt annat älskade jag och älskar det nu ännu mer, när minnena är utsuddade och romantiserade som ett fotofilter. Litteraturteori var det allra roligaste. Jag längtar. Längtar efter det förflutna, efter framtiden, efter en hjärna. Allt.

Inga kommentarer: