Kommissarie Montalbano i verkligheten

Jag älskar den italienska tv-serien om kommissarie Montalbano. Jag visste att den utspelar sig på Sicilien men har inte vetat var. Men nu har jag fått reda på ett och annat!

Montalbanos hus ligger i Punta Secca. Huset som har filmats som hans hus alltså. Många av scenerna i serien är filmade i distriktet Ragusa på sydöstra Sicilien. Kommissarie Montalbano bor i den påhittade staden Vigàta i det påhittade distriktet Montelusa. Författaren till böckerna som serien baseras på, Andrea Camilleri, baserade Vigàta på sin hemort Porto Empedocle, på Siciliens sydvästkust. Högkvarteret i Montelusa bygger på Agrigento. Jag har för övrigt varit i Cefalù och sen bara rest lite med bil i närheten, både längs kusten mot Messina och inåt landet söderut från Cefalù. Palermo har jag bara sett från flygplatsen och transferbussen.

Utsikt från Montalbanos villa
Ragusa
Frukost utanför polisstationen

1 kommentar:

modren sa...

Ack denna vår vackra värld.
modren