"Nine Eleven" och 12 eleven, nej jag menar Nine Twelve

Idag var det årsdag av terrorattacken på bl a Twin Towers. Johans fru hade slutat jobba i det ena en månad före det. Behöver inte orera mer om det, allt är sagt och lite till.

Men datumet brukar innebära en påminnelse om att dagen efter är speciell. Då har vi nämligen bröllopsdag. Fast det fattade visst inte jag idag, när M och jag pratar i bilen efter mitt besök på Stora Sköndal. Han frågar om vi ska köpa en tårta och jag som inte hade ätit frukost sa att jag var mer sugen på mat. Nej, jag menar inte just nu, men som att fira. Fira vaddå, tänker jag. Jo men den här frun är inte jätteromantisk av sig. Lätt att imponera på mig med andra ord :-)

Men vi ska faktiskt åka på kryssning till Åland om ett litet tag. Det är typ vad jag klarar och jag ser jättemycket fram mot det. Har läst menyn som förberedelse. Kan vara dags igen, dagen till ära. Vi har en rabattkupong på taxfreeshopen också, om man köper för 800:- så får man 100:- i rabatt. Men det är inte så lätt att köpa för 800:- när man inte köper sprit. Hur mycket ansiktskräm måste man köpa för att komma upp i 800:-??? Ja, inte litervis när jag tänker efter, men jag brukar inte köpa dyrare märke än L'Oréal ändå. Har kvar både dag- och nattkräm sen förra kryssningen. Ja, men vi får se. Sminkar mig nästan aldrig heller numera så en chanelfoundation skulle kännas som bortkastade pengar. Eller vilket märke man nu ska köpa om man vill lägga pengarna på ansiktslyx. Jag har köpt (nya och oanvända) ögonskuggor från Lancôme på tradera, så jobbar jag. Köpte faktiskt en Lancomefoundation på rea i en taxfree för många många år sen och den var verkligen bra! Fick ett läppglans från Dior av Sanne en gång och den går jag fortfarande och försöker hitta en kopia av, precis som nagellacket som varit min favoritfärg sen när jag köpte det för 15 år sen. Det är från H&M och jag tror jag är shoppingsugen, så jag låtsas att jag ska handla grejer för 30 000:- och så lägger jag precis allt i varukorgen som jag vill låtsasköpa.

Jag tror bestämt jag är lite speedad efter idag. Stackars sköterskan idag förresten! Jag är svårstucken och hon provade både på handleden och på handloven och allt hon fick var en cm längst ner i ett rör. Hon fick ringa till dem som skulle ha det och fråga hur mycket de behövde. Jag är inte lätt att få blod ifrån, alltså. Även om de hittar nånstans att sticka efter redigt klämmande överallt, kan det plötsligt sluta när de sticker i nålen. Och då brukar de rota omkring med nålen och försöka få tag på ådern. Men så kan de ta ut nålen med oförrättat ärende och då blöder inte ens såret. Men så stack hon igen och då kom det, men bara i ett par sekunder och det blev alltså typ 1 tsk innan jag sinade. Stackars sköterskan, jag var inte bra för hennes självförtroende. Inte ens blodprovstagerskan på SöS som sticker hundra patienter om dagen klarade mig snabbt. Tjejen bredvid var inne på sin tredje patient när jag inte ens var klar. Tror jag ska skriva nåt snällt till Emelie, man får så bra bemötande där. De är verkligen värda alla rosor i världen!

P.S. "Taxfreebutiken" ovan blev "gårdsbutiken". Intressant hur det kan tyckas nödvändigt att ersätta ett rättstavat ord med ett annat. Är det alltså troligare 2017 att man handlar på gårdsbutik än i taxfree? Brave new world!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du! Jag vet PRECIS vad ni borde handla i taxfreen, nämligen VÄRLDENS godaste godis!!! Jag har inga ord för hur gott det är... Det heter Fazerina, och som bekant så kommer jag till Stockholm om en månad, just sayin'...
The one and only /E

modren sa...

Den mörka chokladen (kommer i avlånga lådor) Fazerina är faktiskt riktigt god.
Inte som Riesen, men inte långt efter.
modren, alltid sugen

Anonym sa...

Nej nej nej, det är inte den mörka Fazer-chokladen, båda lådorna är dock bruna. Men det är stor skillnad på smaken!!! Mamma får behålla den mörka, jag håller mig till Fazerina... /e

modren sa...

Lyssna inte på anonyma personer.
Det är den mörka som gäller.
modren, mogen i smaken

Monica sa...

Grattis! I och för sig långt i efterskott, men välment.