När världen faller i bitar

Ja, jag taggade det här inlägget med Pengar, för är det inte pengar som makes the world go round, och får den att falla sönder likaså!

På vår kryssning till Åland, som jag ju är helt besatt av, så var vi i taxfreen. Jag hade redan bestämt mig för en apelsinchoklad från marabou och en sån där sötlakritspåse, panda tror jag den heter. Mikael har varit min dealer ett tag och har pejl på vad 200g eller för den delen 100g apelsinchoklad kostar i de olika affärerna, och taxfreen kändes inte billig. Då kom han på att det nog var en större kaka, och visst var den på 250g, vilket gör att såna som jag inte orkar räkna efter om det är för dyrt eller inte och så tog vi den bara. Inte TOG såklart.

Sen skulle jag också ha en ansiktskräm. Den fantastiskt lyxiga jag fick i julklapp av Lina och Paul förrförra julen räckte länge, tack vare att jag inte kunde hitta den när vi varit i Italien. Men nu är den så slut att man inte ens blir fuktig på fingret. Jag har ju massa olika krämer för olika ändamål, en decubal från apoteket som jag räknar med är bara nytta, inget nöje (den stinker) till problemhy, till problematiskt torr hud har jag en ännu fetare decubal som också stinker. Sen använder jag cocosolja också, ibland och för vissa hudproblem. Den är min favorit egentligen, fick man den att dofta pion så ropar jag Jag tar den! på studs. Men den är lite lite för fet, och antingen är det fettet eller så är oljan utdrivande, för jag får ofta en finne om jag smörjt in ansiktet med den. Men hallå eller, ska jag dra hela hudrutinen? Att jag lätt irrar bort mig från ämnet? Jo tack, men om jag kunde märka det innan det händer!

Hudkräm. L'oréal är bra (priser) och jag hade bestämt mig för att köpa nån för runt en hundring. Hittade en bra dagkräm för 119:- och kände mig nöjd.

Men nu! I en Ica-reklam såg jag vad jag tror var min hudkräm för 79:-!!!! Då rasade hela världen samman. Jag vet att taxfree inte direkt är billig, men 79 mot 119?! Skandalöst. Om man orkar bry sig.

Annars vet jag allra första gången min ekonomiska värld föll i bitar och det var när vi åkte Stena nånstans på semester som familj, jag var kanske 14, och pappa säger vad chokladkakorna kostar på Willy:s jämfört med taxfreen. Jag har sett och pratat med själva Willy i hans första mataffär i Kungsbacka. Då rubbade han mina chokladcirklar.

Nu är även mina hudkrämcirklar rubbade.

Vad ska man köpa på färjan som inte är svindyrt? En handväska för 1500:-, ett par örhängen för 780:-, en räkmacka för 55 spänn, gissar jag. Inte så farligt ändå. Räkmacka har en hög, konstant värdenivå. Thomas Sabo och Michael Kors har det inte.

Det värsta med 250-grammaren? Den hade lika många rutor som 200, bara tjockare. Jag hade hellre haft en större kaka att dela upp på en dag till. 50g choklad på kvällen är bättre än vilket ångestmedel som helst. Och biverkningarna är endast lokala, i mitt fall sätter de sig på magen.

Hej hej!

Inga kommentarer: