Vilken fin vår vi har

Man räknar inte precis med att det ska vara helt vitt ute på påsk. Kanske A-L gör det, men inte vi andra som bor söder om polcirkeln.

Vilket leder mig osökt att tänka på ekvatorn, polcirkelns motsats, typ. Mikael brukar ha på gps:en i telefonen när han går med hunden, för att se hur långt de går. Igår sa den att han var på ekvatorn, och att hans promenad hade tagit honom till Angola. Dessutom sa den att han hade slagit nåt sorts rekord. Jag dog av skratt. Tur att man är lättroad.

Så, påsk, ekvator, snötäcke.

Jag hade så gärna velat följa med till "farmor" idag. Förra veckan sov jag ovanligt bra och det var då jag bestämde mig. Det kändes helt within my range. Men så har jag sovit dåligt den här veckan, vaknat för tidigt och bara fått hackig sömn. Så idag när väckarklockan ringde 10 i 10 snoozade jag en gång för att samla kraft, men orkade inte ta mig ur sängen. Efter bara ett par timmars sömn var det inte så konstigt. Men sen vaknade jag lite efter 16, låg kvar och lekte med telefonen i en timme (Facebook, Aftonbladet, Yatzy, Frågesport, Sudoku, Word Search, bloggar), och lyckades sen både klä på mig och borsta håret. Men så tog jag i lite mousse så nu ser jag ur som Karius och Baktus. Det hinner säkert lägga sig lite tills Mikael kommer hem. Och så undrar jag om jag ska äta frukost eller gå direkt på kvällsmaten. Det är ju snart dags för nattpiller också...

Jo, just det. Läste förut om en norsk ME-tjej som med ett par dagars skillnad fick två behandlingar, en mot smärta och en mot jag minns inte, och så beskrev hon hur hon mådde veckan efter. Efter tre dagar hade hon glömt både att hon fått behandlingar och att hon var kroniskt sjuk. Hon arbetade hela dagarna, gick på gym och på konsert, bio, restaurang ,och allt detta för att hon smärtlös kunde sova gott på nätterna och vaknade pigg och med ett leende. Och piggheten varade hela dagen.

Trots att jag har Mikael och att kärleken är den största gåvan jag fått i livet, är jag inte helt nöjd. Den friske har tusen önskningar, den sjuke bara en. Jag skulle också gärna ta en helt frisk vecka. Att vakna pigg... Men vad skulle jag göra?! Ta en Segwaytur, en dag i skidbacken, åka på cykelutflykt med matsäck, strosa i Gamla Stan, gå på konserter, äta ute och inte bry mig om hur länge jag sitter ner, måla naglarna, duscha, laga middag och gå direkt på bio utan att vila emellan. Ha! Är det det vildaste jag kan tänka mig? Det låter i alla fall underbart. Och så skulle jag läsa och bara kunna plöja och ändå minnas vad jag läst.

Och så skulle jag städa hemma. Röja i förrådet, sy och laga, köpa hem en ny soffa och nya fåtöljer och piffa med gardiner och kuddar. Och måla bokhyllor och köpa några på loppis. Spruta medel på köksluckorna och bara torka av alla, på insidan och utsidan, i ett svep. Och samma med kaklet i badrummet. Och städa i fogarna och ta ett fotbad och sandpappra fotsulorna, fram och tillbaka med armarna utan att bli trött.

Jag skulle vara så len efter en vecka. Och lukta gott, nyduschad jämt, kanske till och med sminkad och med örhängen och definitivt med prepubertala hårlösa ben. Vilken vecka!

Glad påsk, eller om vi ska säga God jul! Kör försiktigt, för sjutton gubbar!!!!!!!!!!!

Nån hade satt in den på fejan, vet inte källan.

Källa


Inga kommentarer: