Botox? Det känner jag inte till...

Här ska ni få höra nåt vansinnigt. Ringde i god tid före mitt besök hos neurologen till Apoteket och beställde hem medicinen (botox med namnet Xeomin) som läkaren ska injicera. Kvinnan jag pratade med på 0771-numret var supertrevlig och frågade när jag behövde medicinen: Fredag lunch, svarade jag. Eftersom det var måndag och det tar tre dagar (vilket jag visste sen förr) svarade hon att det skulle gå jättebra.

Så är Mikael ute med hunden på fredagen och går till Apoteket. Kvinnan i kassan letar och letar och letar och hittar inget botox och inget som är till mig. Jag vet inte riktigt hur det kommer fram, men detta är vad som har hänt:

Medicinen är dyr, 1954,50:-, och tydligen ska då en chef på Apotekets kundtjänst godkänna beställningen innan den skickas till det aktuella Apoteket. Chefen som hade tittat på mitt recept hade sagt: "Den medicinen känner jag inte igen, så vi kastar beställningen."

Och så hade min beställning, på ett recept med läkarens namn, och som jag hämtar ut fyra gånger om året och har gjort så de senaste åren, blivit annullerad. Utan att nån säger det till mig. För att en chef inte hade hört talas om medicinen? Eller trodde att jag skämtade på Apotekets bekostnad?

Nu vet jag sen tidigare att neurologen har reserv-botox på mottagningen. Men tänk om han inte hade haft det? Han är en prisbelönt neurolog och har väntelista på flera månader. Hur kan en apotekare som har fått en legitim beställning bara bestämma, över huvudet på både läkare och patient, att beställningen inte är på riktigt och att vi struntar i den bara???????? På Apoteket sa de att jag i fortsättningen skulle komma till Apoteket själv, inte ringa in beställningen, för då ser de att det är på riktigt. Är det många som tjuvringer till Apoteket och skämtbeställer sin egen receptbelagda medicin?????

Visserligen är jag tacksam mot det fantastiska svenska systemet som har maxbelopp på både mediciner och läkarbesök, vilket ju räddar både min hälsa och vår ekonomi, men jag förstår ändå inte vad det är för rim och reson i att annullera en beställning på så lösa grunder. Jag ska nog höra av mig till Apotekets kundtjänst och klaga. Eller skriva ett brev. Vet inte vilket som är effektivast.

Visst kan man bara skaka på huvudet åt en sån här historia?

3 kommentarer:

ME-Linda sa...

Låter helt sjukt! Men också typiskt den otur jag brukar ha.

Rekommenderar iallafall att klaga i brevform, då är det enkelt att kopiera och skicka igen eller till andra ifall det behövs.

Får du botox mot migrän?

Anja Olergård sa...

Hej! Tack för din kommentar. Ja, jag får botox mot migrän. Hade svår, tät migrän och det är mycket bättre nu. Funkar ju inte att knapra 15-20 triptaner i månaden...

ME-Linda sa...

Försökte få botox när det var relativt nytt mot migrän, men det ville mina läkare absolut inte veta av.
Många år senare bytte jag av annan anledning mina p-piller (med östrogen) mot p-stav ('Implanon', utan östrogen) och migränen minskade från >15 anfall i månaden till ca 2, varav det ena är tydligt hormonrelaterat.
Nu kan jag faktiskt känna glädje av dom få anfall jag har, tacksam över att det har blivit såååå mycket bättre.

Min syster bråkar dock fortfarande med sin besvärliga migrän.