Höjdpunkter från veckans Nobelfestligheter

Sakari Oramo conducted the Royal Stockholm Philharmonic Orchestra at the Nobel Prize Concert, 8 December 2010.
OBS! Det är helt ljuvligt så han tar i. Man ser till och med en glipa hud mellan byxorna och skjortan. Annat än en kommunalbyråkrat. Det är mer liv och passion i musik, helt klart.
Konstantin Novoselov with one of his children during the Nobel Foundation reception at the Nordic Museum in Stockholm, 9 December 2010.
Intressant med en sån ung pristagare för en gångs skull. Kul att nån som kan njuta av priset får det under sin gärning, inte efter (jfr medicinpristagaren, som inte ens orkade åka och hämta sitt pris själv. Det är lite synd för honom.)

The Nobel Laureates and Laureates in Economic Sciences at the Nobel Prize Award Ceremony in Stockholm Concert Hall, Sweden, 10 December 2010.
Fast jag var omedelbart mest imponerad av de cerisa blommorna som gick längs hela balkongen. Fantastiskt! Sen tog måhända pristagarna nedan över min beundran. Men blommorna var a close second.

The 2010 Laureates assembled for a group photo, 6 December 2010.
Lite dåligt med kvinnor det här året...
För att jag inte bara ska hänga upp mig på klänningarna kommer här en kort lista som jag har sammanställt. Läs gärna tacktalen. Med ett undantag är de uppfriskande korta. Även om man ser sig som icke-intellektuell kan man få glädje av dem. Och för den extra svårflirtade lovar jag att det kommer klänningsbetyg inom kort.

Fysik
Andre Geim, Konstantin Novoselov
for groundbreaking experiments regarding the two-dimensional material graphene
Länk till bankettalet
Mitt betyg på talet: 5/5

Kemi
Richard F Heck, Ei-ichi Negishi och Akira Suzuki
for palladium-catalyzed cross couplings in organic synthesis (läs pressreleasen så fattar ni vad det faktiskt betyder!)
Länk till bankettalet
Mitt betyg på talet: 3/5

Medicin
Robert G Edwards
for the development of in vitro fertilization (Min personliga favorit -- tack för Mia och Bella!!)
Han var inte med och höll alltså och dessvärre inget tal

Litteratur
Mario Vargas Llosa (äntligen nån man har hört talas om!)
for his cartography of structures of power and his trenchant images of the individual’s resistance, revolt, and defeat
Länk till bankettalet
Mitt betyg på talet: 4/5

Fred
Liu Xiaobo
for his long and non-violent struggle for fundamental human rights in China
Länk till hans appell
Mitt betyg på talet: 4/5

Ekonomi
Peter A Diamond, Dale T Mortensen och Christopher A Pissarides
for their analysis of markets with search frictions
Länk till bankettalet
Mitt betyg på talet: 3/5

1 kommentar:

Karolina sa...

Härligt! Men jag vill ha klänningsrecensioner också.