Dåliga beslut!

Imorse vaknade jag efter fem timmars sömn klockan 09.00 av att nån bankade hårt på ytterdörren. Dock tror jag att jag drömde det, för jag vet ingen som skulle hit kl 09. Jag var sååååå trött och tänkte att jag skulle försöka somna om av mig själv. Är man så här trött så kan man somna, tänkte jag. Nja, är man såhär trött och har me och har övertrasserat dagen innan så kan man absolut inte somna. Vid 13 orkade jag öppna ögonen och släpa mig upp efter sömnpiller. Satt och läste en stund i väntan på att de skulle verka och somnade sen. Hade kommit ihåg att messa hemtjänsten och ställa in duschen, somnade, och det var LJUVLIGT!!! Men, VAKNADE av alarmet inför duschen 16.45. Hade ställt in duschen men inte alarmet. Och jag hade tidigare tappat mobilen nånstan bredvid sängen eller mellan säng och sängbord, så jag blev hur pigg som helst av att höra det där ljudet i flera minuter medan jag flyttade på nackkuddar, hörselskydd och nådde mobilen med ett långfinger. Sen hade jag nästan somnat om lite, men väcktes ordentligt av reprisen på alarmet 16.55. Om man inte stänger av alarmet utan det slutar själv så ringer det igen 10 min senare. Så nu är jag helt vaken och har sovit 2h samt 5h. Det är bättre än många andra, men jag måste ha 10 timmar på raken eller 11h uppdelat, om jag inte ska bli sämre. Så nu har jag i princip redan feber fast jag inte gått upp ur sängen ens.

Jag borde verkligen skriva sömnregler. En checklista på saker jag ska kolla, följa och hur jag ska bete mig, så jag inte ligger och fattar dåliga beslut som förvärrar sömnbristen. Jag gör det med en gång faktiskt. Regel nr 1. Tro inte att du kan somna om av dig själv. Det behövs nya sömnmedel.

Inga kommentarer: