Dagens ord

Läste nyss kanske 10 inredningsbloggar. Läste år väl en halvsannkng. Och lite väl många inlägg om adventsljusstakar, men alla ska ju välja sina favoriter. Och det är ju rätt tid att göra reklam för det nu.

Men dagens ord är strössla. Det låter lite juligt även om strössel är de där pastelliga pinnarna man doppar mjukglassen i.

Nån sa att man skulle strössla med lite guldglans i form av ljusstakar.

Den andra rapporterade om nåns våning och hur hon är djärv och kreativ och strösslar med levande blommor. Förresten undrar jag när vi får se nåt hem som är tråkigt och intetsägande och där växter ses som slöseri med pengar.

Eller va, undrar jag när vi får se ett sånt hem? Det har vi redan. Det finns massa wannabes på Instagram som har precis såna hem. De har ibland också en Dagg-vas med för korta bensinmacksblommor i.

Annars är det ju så fullkomligt självklart att tidningarna gillar djärvt och kreativt och svindyrt. Ett sånt hem på Ikea-budget, det vore nåt!

Älskar förresten hur de i Allt i hemmet brukar ha ett uppslag med två likadana interiörer och den ena är billig och den andra dyr, och så för man gissa. Nu senast var det lätt för jag såg att ljuslyktorna var Kastehelmi. Men jag kan oftast gissa rätt, även om jag inte brukar kunna säga var nån specifik möbel kommer ifrån. Men idén är bra. Att saker inte måste vara dyra för att vara snygga, och kanske också att pengar inte kan köpa smak.

2 kommentarer:

Monica sa...

Språk påverkas av så mycket och det är inte konstigt att bloggarna inspireras av varandra. Free-Foot-mannen från Göteborg kände sig irriterad över att alla nu för tiden hänvisar till upplevelser som "resor". "Min resa började med en insikt om...", osv. Själv skrattade jag hysteriskt under föreställningen "Ljust och fräscht" av igenkänning. Nu är han Schyffert mycket påverkad och inspirerad av alla andra PK-människor och sin ljuva sidekick, så jag tror inte han bekymrar sig om inredningsvärlden längre. "Det är sen gammalt" ser jag inte lika ofta längre, så jag antar att det är på väg in i historiearkiven, ungefär där "and it came to pass" befinner sig. Jag har slutat tro att bloggare använder rättstavningsprogram och irriterar mig på att jag inte irriterar mig lika mycket över sär skrivningar längre. Jag tror att min hjärna har invaderats av utomjordingar, men det är möjligt att den bara avtrubbats av för många timmar framför texter skrivna av dyslektiska bloggare. Peace be unto you. Må din dag strösslas med ljuvligheter och må din livsresa kryddas av något ofantligt najs just idag. KRAM!

Anja Olergård sa...

Din text önskade mig ljuvligheter och den uppfyllde själv sin vision! Jag tror också jag ska börja skriva "sär skrivningar".