Prinsessbröllopet

Igår var det bröllop i Windsor, där min bror bott och jag har varit några gånger. Och älskat det. Jag var smal då, och en gång kom jag i svarta highwaterbyxor, svarta slipins och en cerise v-ringad top, in på Laura Ashley och kvinnan i butiken hade exakt samma outfit.

Men till ämnet. Bröllop. De möttes tydligen för 8 år sen på en schweizisk ski resort, hon var 20, han 24. Och förra året förlovade de sig, tror jag, men fick vänta på Harry och Meghans bröllop.

Vissa detaljer bryr jag mig inte om, som vem som gjorde klänningen. En brittisk duo som jag inte kände till och som hade vävt in olika saker i tyget som var symboliska. 

Rent allmänt måste jag säga att jag aldrig har sett så fina kort på henne som dessa. Det är ju så man vill ha det som brud. Här kommer några som är mer hennes vanliga jag.


Jag tyckte hennes tiara var fin och smaragderna passade bra till det blågröna temat. Tiaran är på lån från drottningen men nån i pressen visst inte varför hon inte hade använt York-tiaran. Jag fattar inte vad de pratar om. Örhängena var en gåva från hennes man, också med smaragder och diamanter.

Hennes hår var ganska fint. Hon ser inte ut att ha mycket eller tjockt eller långt hår, så frisyren var fin och passande. När man ser närbilder så ser hennes ögon gröna ut och matchar fint till både det rödaktiga håret och smaragderna i tiaran. Dessutom tycker jag att det ser ut som om hon har en ganska modern sminkning med rosiga äppelkinder. 


Hennes bukett är också av modernt snitt i o m de tistlarna, som verkligen är hetaste blomman just nu. De vita blommorna var kritvita, vilket jag älskar, och jag tyckte ganska mycket om hennes bukett. Den var vit, som de kungliga har, men ändå personlig i o m tistlarna och deras blåa färg.

Klänningen då. Jag tyckte den var välskräddad. Hon såg, vad jag tror, snyggare ut i den än vad hon varit i många andra outfits. Det tyder på skickliga sömmerskor och designer. Man ser inte alla detaljerna på bild, men man ser att kragen går bak och blir en halv rosett, som blir släpet. Djupa, ganska breda v-ringningar både fram och bak, inget halsband, men tiaran var nog med bling.

Hon hade ingen slöja. Det var med avsikt. Hon opererades för skolios när hon var 12 år, i en åtta timmar lång operation där metallstänger fästes för att räta ut ryggen. Hon ville visa att man är den man är, vården kan hjälpa en, och oavsett vad man har gått igenom är man vacker. Därför har det varit viktigt för henne att faktiskt visa ärret, och ge hopp till alla med skolios. Jag har ett litet s i min ryggrad, men jag har aldrig behövt behandlas för det, men så har jag också en liten puckelrygg nu. Men det påverkade nog både klänningsmodell och valet att avstå slöja.


Sen var det ju en allsköns rad av barn som var söta så som barn är. De blågröna skärpen är från ett modernt konstverk och speciellt eftersom hon jobbar på galleri. Eller nåt liknande, jag läste det igår och skriver det nu så viskleken med den information en har gått många varv i mitt huvud. Tycker i alla fall att det är intressant att veta de där små detaljerna, då betyder bröllopet mer även för mig än bara det man ser på ytan.

Systern, Beatrice, var fin i blå dräkt. Mamma Fergie bar en klädsam grön klänning. Säkert mycket spanx också en dag som denna. På ett av vindkorten på familjen skymtar nåns spanx. Det blir man liksom glad av: Inte ens kungliga är perfekta. Wills och Harrys fruar var väl möjligtvis de som pressen var mest intresserade av, Kate hade en cerise klänning som var lite känslig för blåsten och såg överlägset bäst ut av alla, och Meghan hade en marinblå kappa som hon inte hade stängt igen över magen så nu undrar alla om hon är med barn.


Drottningen var ganska milt klädd. Hon brukar ha starka färger när hon representerar, för att vara lätt att få syn på, så att folk känner att de verkligen har sett Drottningen. Men nu är det ju för en gångs skull inte hon som är huvudpersonen och då klär hon sig lite mer för att smälta in. Men hon är så proper, alltid svart handväska, alltid vita handskar, alltid hatt och svarta skor. Och pärlorna. Jag blir faktiskt sugen på att gå i handskar, pärlor och klackskor.


Förutom den kungliga (brittiska) familjen har jag inte sett några representanter för andra kungahus, förutom några med namn men inte att jag vet att de faktiskt regerar nånstans. Typ kungliga utan land. Men de är kanske kompisar, alla de dör som heter av Wittgenstein eller Windsor i efternamn. Men bruden är inte i "kungalinjen" precis så kanske bryr de sig inte. Däremot ska det ha varit tätt med kändisar, t ex Demi Moore, Jimmy Carr, två Delavigne, James Blunt, Kate Moss, Naomi Campbell, Pippa Middleton med make och bror, Robbie Williams, vars dotter var brudnäbb. Försökte se vilken av småflickorna det var som inte var van att vinka den kungliga vinken, men jag har inte blivit klokare. Det verkade i alla fall som att de andra näbbarna var kungliga när man läste listan på namnen.

Här kommer en rejäl klänningskavalkad. Tre damer per foto, namnen ser ni, under skriver jag betyget 1, 2 eller 3, och för personerna från vänster till höger. Och då är det som i skolan, att högre betyg är bättre. Jag kan inte säga att jag har nån genomtänkt metod för bedömningen, men hur den passar personen är viktigast, sen hur snygg jag personligen tycker den/hon är. Typ så.


Pippa 3-, Kate 3+, Meghan 3
Pippas kunde haft fler detaljer.

Countess Sophie 3, Queen 3- (men det kanske inte är en rättvis bedömning för hon kan ju inte klä sig som en 30-åring), Princess Anne 2+


Syster Beatrice soklar 3+, mamma Fergie 3 (man kan inte hjälpa att det är en svettig dag att gifta bort en prinsessa), brudgummens mamma bara 2-. Tyvärr.


De ovanstående är kungliga, det vet jag på namnen.
Gabi 3, Autumn 3-, Zara 3+

Louise hade också otur med vinden. En 3, men jag saknar detaljer av intresse. Men hon är tonåring och kanske måste vänta med det tills hon blir äldre. Fin men blah. Lady Frederick?? Jag gillar inte mintgrönt och tyllhatten är rätt hemsk så 1+. Holly Branson, är det dottern till Virgin-Branson? 3, proper och fin men för slätstruken.
Chelsy 3+, Ellis 2 (klänningen såg för ofestlig ut i tyg och snitt, mer som en midsommarmiddag i trädgården typ, Cressida. Henne vågar jag inte ge annat än en 3:a för då slår hon mig nog! Jag vågar inte heller säga att jag inte fattarför hon har vinröda skor med svart i, till den klänningen? Klänningen hade fått 3+ med ettnoar sammetsklackar, men nu drar skorna ner intrycket till bara 2. Okej då 2+,

Om jag skriver mina åsikter här så blir jag aldrig aktuell k Hollywood. Till skillnad mot nu då...
Demi EN FET 3:a+. Skorna var pricken över i.
Naomi 2-, det klär henne, antar jag, men ser mer ut som dålig smak än extrem personlighet. Men jag kanske tolkar det fel.
Liv. Jättefin, men en tunnare klänning som Demis hade sett bättre ut och klarat dig från att se ut som en skolfröken. Så 2.

Cara 2. På annan fest, visst, men man ska inte bli ett samtalsämne utan alla ska prata om bruden.
Polly 3. Förutsatt att hon har nåt nudefärgat under klänningen.
Kate Moss 2+. Snygga kläder, men hon ser för proper, stel och affärsmässig ut. På bröllop får man gärna ha romantiska kläder, med böljande kjolar, volanger, draperingar osv.

Holly 2+. Den romantiska färgen räddade outfiten som hade sett hemsk ut i tweed.
Melissa 3+. Vet inte hur kunglig en basker är, men hon ser ju helt fantastisk ut. Kanske ser hon ut som på en fest och inte som på ett bröllop.
Ayda 2. Är det möjljgen Robbie Williams flickvän? Vecken på kavajen ser lite tråkiga ut, som om hon har köpt den på nån dyr affär men ändå inte med så mycket smak. 

Den stackars Ekaterina visar upp sin spanx och har en hatt som det bor djur i, tror jag. Och är hon inte gravid så är det ännu mer olyckligt. Jag måste sätta en 1:a fast hon ser så gullig ut.
Marie-Chantal är FLAWLESS från huvud till tå. 3+.
Maria-Olympia, nja, not workkng för kr. Men diggar skorna. Men inte foliehatten. 2-

Precis som på Harry och Meghans bröllop hade gästerna kläder som passar på ett bröllop på dagen. Men ska de inte äta middag och festa hela natten? Det behöver man en annan klänning för, inte en gabardinsak som slutar nedanför knäskålarna. På våra kungabarns bröllop så tror jag att gästerna har haft på sig festkläderna redan från början, fast det är dag när de vigs. Jag vet ingen information som kan besvara dessa tunga frågor.

För om tusen pers ska byta om, och de är kungliga och kändisar, så får de väl inte stå i nåt partytält och byta om med alla andra. Och ska alla sova i Windsor? För de kan ju inte åka in till London och byta, jo, en BMW med chaufför kanske fixar det klädbytet. Eller så är det bara middag och inget mer. Dansar inte britter? Kungliga britter?

Annars undrar jag hur många frisörer det har gått åt! Så många salonger finns inte i Windsor. Men återigen så kan ju folk ha gjort iordning sig i London. Och de mer välbeställda går inte till en salong utan har nog en egen stylist/frisör/sminkös.

Inga kommentarer: