Boeuf Bourguignon

Ica:s recept på denna favoritgryta har varit så känt i familjen att vi bara kallar det "den där grytan" och alla vet vilket mästerverk det handlar om. Boquet garni är när man gör ett knyte med färska örter som kokar med men som man sen tar ur grytan. Men ni fattar, detta är avancerad matlagning, inte fiskpinnar å makaroner.

Vi hade inga timjanskvistar hemma så det blev torkad från burk. Vi hade inget rödvin så jag tog svart blåbärssylt. Jag klarade inte av att räkna ut hur många buljongtärningar som skulle motsvara fonden och vattnet, så det var lite pyssel. Jag har alltså lagat den där grytan idag och jag berättar om hur det gick. Mikael hade köpt fint rött kött i grytbitarformat som jag brynte. Sen hällde jag dem i grytan och saltade och pepprade "rikligt", som det stod. Pepparen blev för mycket, så jag tog bort ca 2 eller 3 dl vätska innan jag redde den, och hällde i en burk crème fraiche, men det var ändå lite för pepprigt. Ja, fast före det stekte jag lök, vi hade inga syltlökar, men vi hade små skogschampinjoner och så klippte jag ner ett paket bacon också så det fick lite färg och löken blivit genomskinlig och mjuk. Sen i med allt. Istället för lite tomatpuré som vi inte hade tog jag ketchup. Men när jag hittat ersättning till det mesta förutom balsamvinäger, för det hade vi, så lät jag grytan puttra i över en timme. Egentligen ska man ställa grytan i ugnen på 90 min på 150 grader, men vi har ingen sån gryta.

Men jag vet inte om det bara var det, för denna maten smakade INTE som "den där grytan" vi fått två gånger hos mamma och pappa hela familjen och alla gråter stora tårar av hur god den är. Nej, vi är inte italienare och gråter inte ens över ett lasagneinlägg.

Men jag antar att för många saker var annorlunda, inte noga mätt osv, och framförallt att jag bytte ut saker. Som mat betraktad var den lyckad, men som "den där grytan" var den då verkligen inte. Men vi provar gärna igen. Har du nåt särskilt lyckat recept så säg gärna till eller länka.

Inga kommentarer: