Framtida yrke

Nuförtiden är det inte bara amerikanska barn som får höra You can become anything you want, the President of the United States even. [Fast nu är det ju så att man måste vara rik så man har råd med kampanjen, och så måste man nog ha gjort rätt val av skola och vidareutbildning och politisk karriär. Och man kan inte vara dum som ett spån.] Of a doctor or a lawyer. Jag har aldrig förstått varför det just är de två yrkena som räknas. Här i Sverige vet jag inte riktigt hur det låter, mer än att jag hört mer Du kan bli vad du vill. Men vad som är bäst att vara vet jag inte, jag antar läkare och advokat för att de har krävande långa akademiska utbildningar. Men jag vet också både läkare och jurister som verkligen inte var klassens ljus.

Men om man nu kan bli vad man vill, och det är ju det nya, och borde gälla mig, då, sen, när jag har fått mig några doser Rituximab och det har fått verka i ett år eller två, så tänkte jag mig att bli frisk och börja jobba. Att börja översätta igen känns som att bara ta upp pennan där jag slutade. Men egentligen vill jag skriva, bli författare, och jag vet inte om jag kommer att orka båda samtidigt. Och kanske skulle jag börja med nån skrivarkurs så man får lite kött på benen. Ingen är så begåvad att de inte blir bättre av lite skolning.

Men så kom jag på det. Ballerina. De har ju kort karriär, ca 20 år, och det är precis vad jag har kvar till pensionen. Det blir ju perfekt ju! De tar ju pinuppbilder av några engelska tanter och gör film av det, Kalenderflickorna, så då kan väl jag. Jag har varit överrörlig så jag har ju helt klart rätt förutsättningar för yrket.

2 kommentarer:

Sara sa...

Bara utifall att du inte tänker börja öva plieer den här veckan så kan jag tipsa om den här podden. Om du orkar ha ljud ikring dig så är den det mest lyssnansvärda jag har hört. Praktiskt taget en skrivutbildning och dessutom ett trevligt sällskap.
http://skrivenbestsellerellerenannanbok.libsyn.com/

modren sa...

Tror du är lite för lång för att bli ballerina. När du står på tåspetsarna blir du huvet högre än han som ska lyfta dig.
Annars så!
modren, ville alltid bli orkesterdirigent