Skryt?

Phoebe i Vänner försökte en gång göra en osjälviskhet gärning men upptäckte att det känns bra när man hjälper nån, och då har man ju fått sin belöning och så är det inte en helt altruistisk gärning.

Funderade på det ikväll. Har minskat min tid på fejan, men där finns både goda gärningar och annat. Vissa saker verkar vara ok att berätta om att man har gjort bra, t ex sprungit en mil. Men om man har gett pengar till Cancerfonden är det nog lite egotrippat att berätta om det på fejan eller sin blogg. Varför är det så olika? Det är nu inte ens säkert att löpningen är en god gärning, utan kanske är personen träningsnarkoman utan familj och bara vill ha snygga muskler. Att en småbarnsmamma försöker hålla sig frisk så hon får se sina barn växa upp är ju löpning på en helt annan planet liksom.

Varför är det ok att skryta om sportsliga bedrifter?

3 kommentarer:

Sara sa...

Eller vilken mat man har lagat? Eller hur stor öl man just köpt åt sig?
Nyhetsflödet är mestadels egoboost och priset tas nog av en rätt vacker väninna som byter/lägger upp nya foton på sig själv minst en gång i veckan, då börjar man ju lätt psykologisera en aning.

Annars är jag på sätt och vis för att vi ska våga ta mer plats, bjuda på mer av oss själva och våga vara mänskliga och så perfekta och operfekta som vi är och våga stå för våra positiva egenskaper. I teorin åtminstone. IRL är det roligare med dem som driver lite med sig och inte tar sig själva på så stort allvar.

(*sjunger* det är ju så svårt att va ödmjuk när man är en sån stjärna som jag. Jag speglar mig ofta å gärna ...)

Anja Olergård sa...

Jag har nog fått en lite lurigare text, för jag sjunger: de e inte lätt ä va ödmjuk,när man e så fantastisk som jag. Jag tittat mig gärna i spegeln; jag blir vackrare för varje dag osv. Visst håller jag med dig om att somliga skulle skryta mer, men andra mindre.

AL sa...

Ohämmat skryt över barn och bedrifter som maraton etc läser jag gärna, men mer vardagliga träningsuppdateringar är verkligen märkliga på många plan.

Då är det roligare (för mig) med min mans nyöppnade träningscenter som fotar hängivna deltagare på passen och lägger upp på fejan... Det ska väl föreställa marknadsföring för passen men för mig blir skrattfest när han suckar över att de lyckats fånga honom med ännu en obetalbar fighter-min eller rolig pose.