Har bussen gått?

De senaste tre nätterna har jag varit i Basel med Ellen. Rättare sagt så har jag varit i Pratteln utanför Basel med en Ellen på ca 11 år. Det är lite oklart om jag är 22 och frisk eller 43 och sjuk. Men vi vandrar omkring med en kubikdecimeter småmynt och ska betala biljetterna med (och på natten kommer jag ihåg vad två tur- och retur-biljetter heter på schweizertyska, men nu är det förborgat och dolt). Så tappar jag också köttbullar på marken och sen är vi tillbaka på samma gamla busshållplats och jag minns inte längre vart vi ska eller rättare sagt vad det heter. Vi hoppar på och så ska jag gå på känsla, typ. I alla fall hoppa av när jag känner igen mig. Och så är det det där med småmynten, och så vill jag inte gå för långt, jag är nog sjuk, men så har jag svårt att minnas hur det ser ut där jag bodde tre månader för över 20 år sen.

Men jag hoppas jag slipper det inatt. Det fanns dessutom inga bussar i Pratteln, det var litet. Men pendeltåg och spårvagn (tramli) fanns det, och den tog jag varje dag till jobbet. Så det är färdigt med bussen nu, och en ficka full med mynt, och köttbullar på marken. Ber gärna om nåt trevligt, vilsamt inatt. Gärna Basel, men från ett trevligare perspektiv, mer så som jag minns det. Basel är min första kärlek. Blaha, jag hade varit kär i varenda kille med puls före det, men det låter bättre så.

Inga kommentarer: