Golden Snitch

Jag har varken läst Harry Potter eller sett mer än den första filmen. Men jag hade hört talas om en flygande guldboll med vingar. På engelska heter den The Snitch. Idag var det en kille i MasterChef som gjorde en! Reynold Poernomo heter han och jag är så vansinnigt imponerad!

Först var det nån mousse och kolasås inuti bollen och som rann ur när man skar i den. Sen var det choklad och guldpulver runt och honungsvingar som var lite böjda, som om de flög. Under fanns nåt vitt, krämigt som jag inte vet vad det var och sen vit snö. Den här veckan kommer att bli en höjdpunkt för det är bara fem deltagare kvar och de höjer ju verkligen volymen på konsten ju närmare seger man kommer.


The dessert has eight components to it, including a brown butter mousse, honey feather tuiles, a roasted milk chocolate ganache, and a tonka-bean caramel. 

There's also pear yuzu sorbet, a yogurt snow, a caramalised white chocolate crumble, and a chocolate coating. Källa

I verkligheten blev jag också oerhört imponerad idag. Vi fick älggryta med lingonsylt av min kusin. Hennes man har nog skjutit älgen och hon plockat lingonen. Vi kände oss så lyckliga och mätta.

Det går åt rätt håll men vi är fortfarande väldigt trötta. Oerhört fint därför att vi fick så fantastisk mat idag också. 

2 kommentarer:

modren sa...

Älggryta! Vilken lyx! Gläds med er. Och för att ni blivit så mycket bättre. Nu vet ni väl att om ni ska vaccinera er så ska ni ta bara en spruta.
modren

Anja Olergård sa...

Ska alla bara ta en nu eller? Är det bara en som gäller ifall man varit sjuk? Eller är det ont om dem eller vad? Har inte hängt med. Hemtjänsten sa att om de tar antikroppdprov så får man veta vilken sort man haft, eventuellt kan man ju få andra mutationer. Är så less på detta nu. Ska man inte ens få vara säker efter genomgången sjukdom utan man är lika riskerad som förr att få corona, bara andra varianter? Ja men då får vi väl vaccinera oss i alla fall då. Har hostat ända sen jag kom hem (från sista besöket på Sköndal), munskydden gör verkligen inget gott för andningen!