All skillnad i världen!

Läser en diabetesblogg (https://www.livetochdiabetes.se). Eftersom diabetiker är så olika så är det vettigare att jag lär mig specifikt om hur Mikaels diabetes beter sig än helt andras, men jag brukar ändå få nåt att tänka på när jag läser så jag fortsätter.

Idag var det nån sportare som beskriver maten under en dag. Läs och häpna:

Mellanmål
(innan träning)
Banan/smoothie/juice
Frukost (efter träning)Gröt med banan/nötter/honung + 2 smörgåsar med pålägg (t.ex. jordnötssmör)
MellanmålNötter/frukt
LunchRis, falafel, hummus, grönsaker + knäckebröd
MellanmålSmörgås/frukt/smoothie/nötter
Under träning/direkt efter träningSportdryck/dextro/russin/frukt
MiddagPasta med vegetarisk currygryta och grönsaker
MellanmålSmörgåsar/frukt/gröt


Om vi då jämför med min dagsranson av kost:

Frukost

Massa piller svalda i 0.5 dl yoghurt och 15 ml medicin i olja svalt i 0.5 dl Troccadero light, samt två andra mediciner sväljes med 33 cl oftast lättdryck svart vinbär.

Middag

Idag, tack mamma och pappa!!!!!!, en rejäl portion potatis och kålpudding och sås och lingonsylt, samt en sallad med dressing och smulad fetaost (jag pimpade deras sallad). När jag säger rejäl portion menar jag verkligen det. 33cl dryck till maten.

Kvällsmat

Ikväll hade jag bakat, jippi, så vi åt varsin smal bit kladdkaka med cocostoska. Jag drack under dagen ett par 33 cl-glas till så mitt totala dryckesintag blir förhoppningsvis 1,5 l. Jag dricker massor när jag är törstig, vilket tyvärr är sällan, och därför har jag färdig svartvinbärsdricka för det kan jag tvinga i mig lättare och framförallt mer av än vatten. Vatten duger bra till törst, mindre bra till tvång. Och så svalde jag mediciner med max 0.5 dl yoghurt, samoa idag, 15 ml olja med två munnar trocca.

Jag vet att det är extra viktigt att dricka när man har lågblodvolym, då ska man också salta extra tror jag. Jag har aldrig varit en stordrickare, men ska försöka bli bättre nu när jag har såna problem med ögonen. Det ska i a f inte vara för att jag dricker för lite.

Det är allt. Jag äter alltid mediciner och dricker yoghurt och något mer till det. Oftast minst 33 cl. Och så dricker jag under kvällen, 33-66 cl. Och så äter jag en rejäl middag. På kvällen äter jag oftast bara medicin och vätska. Har vi färdigkokta ägg kan jag ta ett, annars dricker jag lite varm oboy för att dra blodet bort från huvudet till magen, att det söta ska göra en pigg men sen trött, plus att varm mjölk har nåt i sig som man somnar av.

Men låter den dieten som nåt man går upp i vikt av? Det är orättvist! Just nu kämpar jag med en växt mage som jag är sur på. Men jag äter mat till största delen, god, hemmalagad mat, och kanske nåt nyttigt till kvällsmat, ibland ett par sillbitar eller tre köttbullar med rödbetssallad, eller 2 dl O'boy. Jag äter en variant av 16:8 som nog mer är 18:6. Men sporadisk fasta som inte förknippas med svält ska snarare göra gott, man blir bl a mer insulinkänslig.

Men vi borde ta tag i vår kost igen och ta bort potatis och i mitt fall pasta, och bröd som vi har ätit av och till i december och januari. Det är så enkelt och så gott med en ostmacka till kvällsmat, men man kan äta bara ost och gurka. Jag håller mig mätt längre på LCHF-mat. Och det är ju nyttigare för både Mikael och mig. Så får det bli. Potatisen får nog vara halvt kvar förresten, för jag blir allergisk av alla ersättningsgrönsaker som blomkål, broccoli och svamp och även ägg. Men man kan äta en liten potet istället för två stora.


1 kommentar:

modren sa...

Hjälp såna mängder mat! Kan man verkligen äta så mycket ens om man motionerar dygnet runt? Alla dessa mellanmål?!
Det är inte lätt med mat och vikt för somliga av oss. Och relationen mellan dem är då rakt inte rättvis för olika människor. Men det är bara att acceptera att så är det.
Har just läst om en sjuk person som inte kan svälja mat annat än puré och dryck. År ut och år in. Borde vi inte vara rätt nöjda ändå?
Jag äter åt LCHF-hållet och undviker ris, pasta och bröd (utom lite hårt bröd och nån gång hembakat). Men jag har bestämt mig för att potatis är för mig. Det är bland det godaste jag vet och det jag blir allra mest mätt och nöjd av. Men är fortfarande alldeles för dålig på att äta grönsaker, trots nyårsföresats. (Ni hörde att jag inte skrev löfte va?)
Har hittat "herrgårdsgrönsaker" (frysta) på Lidl, de är riktigt goda tycker jag!
Nu står egenmarinerade kycklingbröst i ugnen. Till det den vanliga kokta potatisen och ärtor majs och paprika. Mat för måns!
modren, evig vän av husman