Götebårrg!!!

Det är inte ofta reklam gör en på riktigt gott humör. Men jag såg reklam på fejan för en firma som trycker posters med ord på olika dialekter. Jag tänkte att mamma skulle gilla den jämtska. Vissa ord kände till och med jag igen.

Men den underbaraste var ändå göteborgskan. Så-klart!!!

Jag säger inte ofta ord som Mikael inte förstår, men härom dagen sa jag exter och han blev ett frågetecken och trodde jag hade sagt nåt med ex som i exfru.

För er stackare som inte pratar det fina målet kan jag förklara att exter är nåt man har för sig, som lite ovanliga vanor. Kanske också att mottagaren känner viss irritation över hur personen gör, det upplevs som irriterande, långsamt, onödigt osv. Att man måste stoppa i nederhyllan på diskmaskinen före den övre skulle jag kalla exter. Men att man tömmer maskinen innan man stoppar i nytt är såklart inget exter. Bara det som är ologiskt och meningslöst men ändå viktigt för personen är exter.

Dagens utbildning.

3 kommentarer:

modren sa...

Och det är mest karlar som har exter för sig.
modren

modren sa...

Hjälp - jag känner inte igen BAIT och BALA! Vad betyder det?
modren, urgöteborgare

Anja Olergård sa...

Jag skrev upp alla och tänkte räkna hur många procent jag kunde och sen slå upp resten. Men det får dröja lite, för det där joggans tyngdtäcket har förstört min sömn så jag är vaken nu och måste koncentrera mig på att somna om. Ändå har Mikael och jag bytt täcke i två nätter men skadan var visst redan skedd. Igår somnade jag halv sju på morgonen. Jag har i alla fall helt klart bestämt mig för att inte behålla det, och jag har inte fattat beslutet för tidigt.