Varning

Mina rullstolsburna vänner! Jag har ett meddelande till er att ni måste vara försiktiga. Mikael har varnat mig från första dagen att sätta mig försiktigt och att jag verkligen kan skadas. Att vingla till är ju lätt gjort både för att man är yr och för att man är övertrött.

Så idag läste jag om en dement person på ett boende vars undersköterska inte hade satt på fotstöden. Personens fötter hängde ner och fastnade på en tröskel, hamnade under rullstolen varpå personen drogs ner och bröt nacken. Seriöst!

Och för två minuter sen läste jag om en utflykt med sex personer i rullstol och sex ... jag har glömt ordet, typ personal. En personal fattades så den rullstolsburna började rulla sig själv och föll så illa att hen dog av skadorna. Detta var i Nynäshamn.

Så det händer verkligen farliga olyckor. Ta hand om er, stå hellre kvar i tre sekunder än sätt er i en rullstol som kanske inte är bromsad. Det kan gå riktigt illa.

Inga kommentarer: