Det trodde jag inte om mig

När jag var 16 år var stockholmskillar med muskler, gärna såna som gjorde lumpen på nåt svårt sätt, det mest spännande som fanns på denna jord.

Josåatte...

Fast forward, till en kväll i januari 2017, drygt 30 år senare. Jag ligger i soffan och pratar med min något överviktige morfar till man och som nyss fyllt 57.

Men det han säger den kvällen får mitt 16-åriga hjärta att bulta hårt av beundran.

Vi pratar om vapen, faktiskt, och jag undrar lite saker om pistoler, automatvapen, hur långt man kan träffa, när ett skott dödar eller kulan bara lägger sig under huden osv. Ni vet, en vanlig torsdagskvällskonversation i ett helt normalt hushåll.

Då kommer vi in på när han gjorde lumpen och de vapen han använde, sen hur de bestämde vad folks jobb skulle vara efter grundträningen, och så berättar han om mönstringen och vilka test de gjorde. Jag var väldigt intresserad av vad språktesten var, men han gjorde inte dem, han gjorde tekniktest och radartest. Och, SÅ SLÄNGER HAN IN UTAN ATT ENS DRA PÅ MUNNEN, mitt fystest var visst bäst det året. Va! Är jag gift med en som hade årsbästa på fystesten i lumpen????? Ja, säger han som om detta är något helt normalt, men JAG HADE JU PRECIS SPELAT I LANDSLAGET, så jag var väldigt vältränad.

Ni som känner mig vet att jag får hjärtklappning nu, av beundran, men också av oro att jag har blivit plötsligt förflyttad till en parallell verklighet. Där en boknörd som jag är gift med en som har spelat i landslaget. Visserligen i den publikfria och okända sporten uv-rugby, men ändå. Han tjänade inte som zlatan, eller det tror jag inte, jag har bara förutsatt att det inte fanns några pengar i en sport man helst ska vara under vattnet med cyklop för att kunna se.

Men den diskussionen kan vi ha imorgon: Var är alla dina landslagsmiljoner, älskling? På sifferkonto på the Caymans? Men vad fint, älskling.

6 kommentarer:

modren sa...

Och detta storslagna rekord har han hemlighållit för oss alla?!
Hade det varit jag hade jag skrutit om det hela tiden.
Det är nästan så jag får lite hjärtklappning också.
modren som aldrig haft nån kondis

Sara sa...

Det är faktiskt galet bräckigt. Han är lite som Clark Kent eller Peter Parker alltså?

modren sa...

Det här inlägget är för övrigt så roligt att det borde publiceras.
modren

Monica sa...

Skrattar så jag får ont i magen! Vilken spännande historia.

Tekla sa...

Wow, imponeringsfaktor 14... minst alltså!!

modren sa...

Men jag reagerar - igen - för hur vi förringar resp upphöjer våra olika talanger. Du är en boknörd liksom jag. Har man intellektuell förmåga och dito intresse blir man gärna en nörd.
Men vem har hört Björn Borg kallas tennisnörd? Och inte kan man vara en simnörd?
(Intet ont om M, han är en renässansmänniska och är bra på de flesta områden.)
modren, lätt störd av att vara nörd