För säkerhets skull

Ni som blev lite oroliga för min hälsa och välmående av förra inlägget om sport, jag tackar er för er omtanke och meddelar er härmed mitt blodtryck, det är det minsta jag kan göra för att ni ska känna igen er här. 153/97. Vilopuls 93 kan tilläggas, kuriosa brukar visst sånt kallas. Men så har det också varit fullmåne.

P.S. Idag har jag lärt mig att den första siffran är det systoliska trycket, dvs trycket när hjärtat drar ihop sig och slår ett slag. Det andra heter diastoliskt och är trycket mellan slagen. (Om jag minns det rätt.) Jag var så stolt över att jag visste vad hjärtslagsljudet i stetoskop kommer ifrån: ekot av blodet i blodådrorna. Då fick Mikael en stroke. Nej, han visste att naturvetenskapliga ämnen inte är min forte. Så han rättade mig lugnt och sa att det var ljudet av klaffarna. Låter mycket vettigare, önskar jag hade kommit på det själv.

1 kommentar:

Sara sa...

Tack, jag undrade just hur det stod till. Med tanke på sporten.
Hu!