19 bilar?!

Det har ju brunnit bilar varje kväll i Malmö. I natt brann hela 19 bilar. Om detta är nåns sätt att ha kul, så tycker jag nästan vi ska ta tillbaka stupstocken eller vad det hette. Att de får sitta fastlåsta på torget och alla får komma förbi och säga dem ett sanningens ord. Jag är riktigt upprörd över nonchalansen för andras egendom och bristen på insikt om hur man skadar andra. Jag tror väl inte att man får en ny bil av försäkringsbolaget med vändande post, om man säger så.

Mest av allt är det djupt tragiskt att vi i vårt samhälle har folk som är så fria från fostran att de tycker detta är en bra ide. Så fria från empati. Så fria från känsla för ditt och mitt, rätt och fel. Jag är inte säker på om ungdomarna är värst, eller deras föräldrar.

Folk som stjäl för att få ihop till knark eller så, de har åtminstone ett syfte. Men de som bränner upp en rad bilar för att det är kul och spännande, de har inget syfte. De får inget för det, förutom en high five från kompisarna och en känsla av oövervinnerlighet. Hoppa fallskärm istället. Fy sjutton att nån inte har lärt dem bättre.

Inga kommentarer: