Fredagsdejt

Igår hade vi lite ärenden i Kungens kurva. Mikael överraskade mig med att säga att jag skulle köra första biten. Nu är det inte farligare än att "första biten" inte ens betyder ut på vägen utan bara inne på området, men jag fick hjärtattack när Andreas (nån sorts svåger eller så och tillika vår granne) kom efter mig. Folk får inte vara där jag ska köra, då blir jag stressad. Men det gick bra ändå. Sen åkte vi och bytte bil med mamma och pappa, så att Benno CD-pelare skulle få plats. Sen åkte vi en vintervit väg och dryftade livet och skilsmässor. Vi har ju en del såna, Mikael lika mycket som nån annan.

När M skulle till Media Markt satt jag kvar i bilen. När han kom tillbaka efter en halvtimme, gick han visslande förbi bilen och jag kände hur glad jag blev över att se honom. Jag älskar att vara själv och har alltid så mycket att hålla på med inne i mitt huvud, att jag sällan känner mig ensam, men jag tycker till och med mer om att vara med Mikael än att vara ensam! Hur som helst, när han inte kom in i bilen undrade jag vart han hade tagit vägen. Kom på att han måste ha glömt av var vi parkerade. När han väl kom visade det sig att han både glömt var vi parkerat och vilken bil vi parkerat, så han hade gått omkring och trott att jag hade skämtat med honom och flyttat bilen. Han var ju helt säker på var den blåa Forden hade stått. Till slut började han tänka logiskt och bakåt i tiden, och kom ihåg när han fick pappas nycklar i handen. När han hittat bilen, satte sig och berättade historien (som jag inte hade kunnat se utspela sig, eftersom jag hade andats för mycket och det var imma på rutorna) lät det ypperligt komiskt. Han hade vid ett tillfälle till och med slängt ut med armarna i en vild såpaskådisakt, innan han började fatta vad felet var. Det hade jag velat se :)

Okej, så igår efter IKEA satte jag in fyra grejer på Blocket: mormors sekretär, min Bonde TV-bänk, en äpplet-stol och vår Mio-soffa.




Vill ni ha nåt, så säg mer än gärna till. Särskilt nån Mårdby som kan vilja ha Margits sekretär.

Däremot kände vi oss hemskt välsignade i val av fåtöljer. Jag har surfat närmast religiöst på Blocket, IKEA, Mio och EM. Det bästa alternativet, som jag ändå inte var helt nöjd med ekonomiskt, var fåtöljerna från affären precis vid släng-infarten i Jordbro, men de kostade 2800:- styck och har 8 veckors väntetid. Inte idealiskt på nåt sätt! På EM kan man få en clubfåtölj för 1695:- och priset är ju bra, men inte stolen. Kallade det helt undermedvetet för stol, för så känns det. Ingen fåtöljkänsla alls. Inget på IKEA, massor på Mio men man får hicka och blodstörtningar av priserna.

M&P erbjöd oss att köpa deras gamla fåtöljer (som är nya) och köpa nytt tyg, men vi blev inte förtjusta i dem. Hårda att sitta i. Vi gick runt, och jag kunde inte tänka mig att det skulle sluta med att vi fick köpa Ektorp Jennylund, som var skönast för priset.

Men så satte sig Mikael i en Poäng och blev lite kär. Jag satte mig också, och vi tittade på prislistan. Mer kär. Det slutade med att vi har köpte två poäng i mörkt trä med beige dyna. Dynan är lite vävd liksom, och har huvudkudde hängande i knäppbar läderslejf. 1000:- spänn styck! Man satt nästan bäst i dem av alla!!!

Vi gick ändå runt lite mer och kollade på soffor (vi vill ha en ny, smärtare och ljusare soffa) men det verkar inte bli nån IKEA-soffa utan en Blocket-soffa. Mer soffa för pengarna helt enkelt. Inte ens PS Stockholm-soffan i fyndhörnan för halva priset fick oss på fall. Den krävde kemtvätt av överdragen och så skulle vi inte få plats med den i bilen.

Vi valde också mellan ett par skira gardiner för 79:- (väldigt luftiga) eller ett par tjocka med fint fall och blommönster för 379:-. Om det nu är ljus vi är efter tog jag de för 79:-.

När vi ändå gick förbi mattorna, kollade vi på dem också, men hittade ingen vi gillade. Det finns fortfarande en jag gillar på affären i Jordbro, i beige med brunt damaskmönster, men jag har inte ens frågat M om han avskyr damaskmönster.

Sen ville jag ha marinblå servetter men det finns inte. Så ute är det att ha marinblått...

Vi åt också date-mat -- jag bara äääääääääääälskar IKEAs béarnaisesås, som jag denna gång fick för otroliga 35 kr med en kycklinfilé och pommes. Eftersom vi var på dejt tog vi varsin semla också. Sådär. Stått ute lite länge, för stark mandelmassesmak.

Nu hoppas vi på rusning till Blocket!!!!!!!!! Så vi kan köpa en ny soffa också. Gammal, ny, ni fattar.

2 kommentarer:

Karolina sa...

Varför ska ni ha en ny soffa? Jag tycker inte det är nåt fel på den ni har.

Anja Olergård sa...

Nej, vi har inget emot den vi har heller, men vi börjar av ren desperation behöva knö in så mycket möbler i rummet att vi vill byta till en ljusare variant. Inbillar oss att ljusare möbler lättar upp intrycket lite.